Sæsonen for julefrokoster er over os, og du har formentlig allerede planlagt at drikke dig i hegnet, tale alvor med chefen og forføre kollegaen - i vilkårlig rækkefølge. Men inden du kaster dig i kamikaze-druk, bør du lige gennemgå denne guide.

En julefrokost er ikke bare en hyggelig aften med fri bar og fed mad. Det er en Indiana Jones-mission med fælder, faldgrubber og mulig fyring. Derfor: Gør, som vi skriver (og ikke som vi selv gør).

1. Tjek dresscode

Er du ny i firmaet, så tjek med de garvede, hvad de skal have på. Der er ingen grund til at tage din smoking på, hvis julefrokosten er af den uformelle type, men det er alligevel bedre at være overdressed end underdressed. Undgå for alt i verden udklædning og kostumer. For kvinder gælder rådet også om ikke at tage noget på, der ’for stramt, for kort eller for afslørende’.

2. Drik ikke for meget

Et råd, der bør gælde på mange områder i dit liv (barnedåb, bilferier og mandag morgen), men lige præcis her er det rigtig vigtigt: Tæl genstande, drik vand løbende og lad vær med hoppe med, hver gang der er fællesskål. Selv om alle tror, at julefrokosten er et sted uden hæmninger og regler, er det stadig de samme mennesker, du skal se igen på mandag.

3. Undgå billeder

De fleste topchefer og politikere ved det. Findes der ingen beviser, går skandalerne hurtigt væk igen. I dag er alle udstyret med smartphones, men der er som regel kun et par mistænksomme individer, der skal instagramme alle deres vågne øjeblikke. Hold dig væk fra skudvinklen. Og fanger de dig alligevel, må du skride til plan B, der kan gå fra den stilfærdige anmodning om at slette billedet til det mere radikale drop-telefon-i-fadølsglas. 

4. En julefrokost er ikke en lønforhandling

Hvis du ikke er mand nok til at forhandle løn på en hverdag, skal du ikke tro, at tidspunktet mellem stegen og risalamanden er et bedre tidspunkt.

5. Lad være med at sladre

Julefrokosten virker som et oplagt sted at sladre om dine kollegers dårlige ånde, slet skjulte affærer og kiksede tøjstil. Det er det selvfølgelig ikke. Lynhurtigt bliver du husket som kontorets sladderhank, og de gode hemmeligheder ryger forbi dig. Du skal samtidig holde dig fri fra følsomme emner som fyringer, og lad være med at tro, at den øverste direktør værdsætter din (præcise) analyse af, hvordan hele selskabets strategi er forfejlet. Sikre emner er sport (ikke for specifikt), underholdning og rejser.

6. Gå tidligt

Din chef kan formentlig godt lide, at du arbejder over til daglig. Men til en julefrokost får du ikke medaljer for at være den sidste i baren. Det er efterhånden også mange år siden, du kunne rykke snaps, øl, vin, drinks og diverse ind under vesten og stadig gå lige kl. 04 om morgenen. Gå hjem!

LÆS OGSÅ Julegaver: 60 ting til manden, der ønsker sig alt