Der går langt i mellem, at private selskaber går direkte i kødet mod danske politikere. Men det irske lavprisselskab har heller aldrig fulgt de gængse regler og normer.

De har netop i den seneste tid i gangsat en aggressiv kampagne mod Københavns overborgmester med flere hånende billeder på de sociale medier. 

Det sker efter den københavnske overborgmester i weekenden meldte ud, at han ville black-liste Rayanairs afgange fra København, så kommunens 45.000 ansatte ikke kan vælge at flyve med lavprisselskabet i fremtiden på kommunens regning.

Borgmesterens initiativ skyldes, at Ryanair nægter at indgå overenskomst med danske fagforeninger. Ryanair har dog ikke været træge til at slå igen.

De gav efterfølgende overborgmesteren svar på tiltale på Twitter, hvor de har postet et par fotokollager, hvor Frank Jensen på flere måder indgår.
 
Den mest kontroversielle og den, der har fået mest mediebevågenhed, er en fotokollage af Frank Jensens hoved, der lidt ubehjælpeligt er klistret oven på et billede af den franske dronning Marie Antoinette. Fotokollagen skaber referencer tilbage til 1800’tallet og det franske aristokratis hovmod overfor det franske feudalsamfund, der led af hungersnød.



Men kampagnen er et kæmpe slagsmål, mener politisk kommentator og radiovært, Jarl Cordua.

”For Frank Jensen er det det her en klar vindersag.” siger Jarl Cordua.
”Som socialdemokrat kan han føre sig frem som én, der kæmper for ordentlige forhold for stewardesser, og så bliver han oven i købet hånet for det. Det må være lige som juleaften for ham.”

Jarl Cordua har meget svært ved at se, hvem der skulle gå ud og argumentere for de arbejdsforhold som Ryanair tilbyder. Han kalder forholdene lusede.

”Hvis man flyver med Ryanair, så gør man det uden kærlighed, men fordi man vil have en billig flybillet,” siger Cordua.

LÆS OGSÅ: “Det er for sindssygt," sagde jeg og rystede på hovedet. En af pigerne så på mig. “Det er jo bare underholdning.”
 
”Det eneste Ryanair opnår ved det her, det er at endnu flere mennesker bliver gjort opmærksom på, hvad det er for en forretning de driver, og på hvilke vilkår de driver den.
Det er en totalt tabersag for dem.

Jeg ved ikke, hvem der rådgiver dem, men det virker simpelthen som om de lever i en anden verden. Det virker ikke som om de kender til diskursen i Danmark i forhold til, hvordan vi fører diskussioner her.”


Det seneste skud mod Frank Jensen.

Frank Jensen har endnu ikke selv kommenteret sagen efter Ryanairs kampagne startede på Twitter, men flere venstrefløjspolitikere har i dag været ude og svare Ryanair igen. Blandt anden med forhånende fotokollager med Ryanais øverste chef Michael O'Leary.

Rayanairs formål er at at høste sympati på den liberale fløj, ifølge Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i sociale Medier og kommunikation hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

”Ryanair har fra begyndelsen udvalgt sig en klar liberal målgruppe.  Frank Jensen bliver spydspids for et klart fjendebillede – Det er overenskomster, dyre billetter og gammel fagforeningstankegang, der er monsteret,” siger Benjamin Rud Elberth.

”Det er en kommunikation, der deler vandende fuldstændigt”, siger han.
   
”Ryanair er ligeglade med, at de selv bliver fjendebillede for dem, som befinder sig på den modsatte fløj. I virkeligheden går deres kommunikation bare ekstra tydeligt ind hos deres målgruppe på den måde”, fortæller Rud Elberth, der også mener, at flere kommer til at tilvælge Ryanair efter den her sag her på sigt, så det altså ikke kun er bad publicity for flyselskabet.

”Dem der sidder i Danmark og hører til Liberal Alliance-segmentet, de vil gerne støtte op om det her. De vil se sagen som et bevis på at den danske model er gået for vidt, så de køber deres billetter hos Ryanair,” siger Benjamin Rud Elberth.

 LÆS OGSÅ:
"Jeg hidsede mig op engang og råbte, at en cyklist var en fucking so, og så sad mine børn omme bagved. Hmm. Det var nok ikke så smart.

LÆS OGSÅ: Se billederne fra 8 år helt tæt på Ku Klux Klan

LÆS OGSÅ: Her er kun plads til de rige, unge og smukke