Hvilken sælgerbil vælger du, hvis du er 30-45 og går efter tysk prestige og køreglæde? I mange år lød svaret BMW 3-serie eller Audi A4. Mercedes var ligesom for støvet og gråhåret til at være inde i overvejelserne, men takket være stærke leasingpriser og aggressivt design er stjernen kommet tilbage på shortlisten. En mulighed Mercedes har grebet an ved at kile deres bud på en sælgerbil lige ned mellem konkurrenterne. Baghjulstrækket fra BMW og elegancen fra Audi, naturligvis tilsat den komfort, der er Mercedes' adelsmærke.

Det lyder godt, men hvordan fungerer det i praksis?



Hvad er det nye? C-klassen er en helt nyudviklet bil, og som altid har Mercedes kigget på topmodellen S-klasse, da de tegnede den. Det ses mest tydelig på sedanen, der har arvet sin storesøsters arrogance, mens stationcaren, som vi tester her i højere grad er sin egen. Fronten og de konkave muskeltegninger langs siden går igen, men kombineret med den nye bagende får bilen sit eget udtryk, der forener det sportslige med det praktiske og elegante.

Samme nøgleord kendetegner kabinen, der i vores øjne er Mercedes hidtil bedste bud på at skabe en eksklusiv og dog ungdommelig stil. Den slår BMW på finishen og Audi på sportsligheden, hvilket sikkert også er lige der, hvor Mercedes vil have den.



Hvordan kører den? Vores testbil var udstyret med Mercedes nye 4-cylindrede dieselmaskine på 2,2 liter. En effektiv sag, der leverer 170 hk og 400 Newtonmeter, samtidig med at den går over 22 kilometer på en liter diesel og blot lukker 115 gram Co2 per kilometer. Perfekt hvis man som mange kunder har et stort kørselsbehov, men bestemt heller ikke dårligt hvis man bare tester bilen på en tur til Fyn. Især på motorvejen stråler C-klassen med sin komfort, og på en snoet landevej kommer den faste undervogn til sin ret. Vores største anke går på den lidt grove lyd fra dieselmotoren, men ellers gør C-klassen det godt. 



Hvad siger vi til det? Mercedes har brugt fire generationer af C-klasser på at skabe en værdig konkurrent til A4 og 3-serien. Nu er den ved at være der. Vores testbil matcher nok ikke 3-serien helt ned i de subtile køredynamiske raffinementer. Den har heller ikke en A4s sikre image, men lægger sig elegant mellem de to og giver dig et forfriskende alternativ, der reducerer valget til et spørgsmål om personlige præferencer.



Mercedes C220 BlueTec Stationcar
Motor: 2,145 liter diesel 
Hestekræfter: 170Moment: 400 Nm v. 1.400 omdr.
Tophastighed: 230 km/t 
Acceleration: 0-100 km/t på 7,9 sek.
Benzinøkonomi: 22,2 km/l (EU-norm).
Co2-udlening: 115 g/km.Pris: fra 581.500 kr. 

Karakter: 5/6

Hvorfor? Fordi den er meget nyere end Audi A4 og føles mere lækker end BMW 3-serie.

Hvorfor ikke? Fordi sælgerbiler måske alligevel ikke er noget for dig.