Det er aldrig for sent at få et comeback. Knap 600 år efter, at mjød sidst hittede – det var en særdeles populær drink i middelalderen og i antikkens Grækenland, hvor Aristoteles var en erklæret fan – erobrer honningvinen igen ganer og markedsandele.

Ifølge adskillige trendspottere er mjød en af de hippeste madtrends i 2015, og i USA er salget af mjød steget med over 40 % inden for det sidste år. Også i Storbritannien er salget eksploderet det sidste år.

Sune Risum-Urth, mangeårig bartender og nu barchef på restauranten No.2’s cocktailbar, har bidt mærke i hypen.

LÆS OGSÅ: 7 cocktail-tendenser: Sådan drikker vi i 2015

”Mjød er supersmart, og jeg er ikke engang ironisk,” fortæller han.

Mjød består af honning, vand, gær og så de krydderier og frugter, producenterne smager honningvinen til med.

Sune Risum-Urth ser så store fremtidsmuligheder i den ældgamle drik, der ifølge visse kilder er den ældste alkohol, verden har smagt, at han selv er begyndt at producere den.

”Jeg flasker min første produktion næste uge, og står lige nu og sætter 25 liter mere op,” fortæller han.

Til at starte med skal mjøden, der bliver brygget på restauranten, bruges i drinks på cocktailbaren, men Sune Risum-Urth planlægger at skalere produktionen op, rykke den ud af huset og begynde at sælge honningvinen, når han har mere erfaring med produktionen.

”Jeg tror, der er et marked, ellers ville det ikke være tiden værd for mig at producere det. I USA, hvor det største marked er, producerer de meget selv, men de største danske producenter sender også en eller to containere med mjød til USA hver måned ,” siger Sune Risum-Urth om honningvinen. 

LÆS OGSÅ: Den fotogene italienske aperitif erobrer sommer-Danmark

Han understreger, at mjød intet har at gøre med øl – som han oplever, at mange ellers tror – men ligger tættere på hedvin som sherry. 

Hos Mjødbryggeriet Petersen & Sønner, der sendte deres første flasker honningvin til salg i november sidste år og har vundet to priser, oplever de også både øget efterspørgsmål og mange misforståelser omkring, hvad mjød egentligt er.

”Efterspørgslen er stor, vi sælger alt, hvad vi kan producere, men det er stadig en kamp for os at forklare, at det ikke er vikingeøl, vi laver, men honningvin,” fortæller Mads Petersen, der driver bryggeriet sammen med sin far og bror.

Mads Petersen mener, at man kan tale om en generationsforskel hos mjødbryggerierne:

”90 % af bryggerierne i Danmark brander sig på vikingetendensen, og så er der os nye producenter, der prøver at relancere mjød som en højkvalitets honningvin og ikke en vikingeting,” siger han.

Det betyder også, at de går efter en anden kundegruppe end mjød-producenterne, der har vikingehorn på etiketten:

LÆS OGSÅ: 5 toneangivende barer der er flyveturen værd

”Vi går mere efter Irma-kunden, der går op i at købe produkter af høj kvalitet, end vi går efter historikeren, der drikker den, fordi han interesserer sig for vikinger,” siger Mads Petersen.

Det er den nye generation af mjødbryggerier, som de internationale madskribenter spår en lys fremtid.

Ifølge adskillige internationale medier er tv-serien Game of Thrones, der er inspireret af middelalderen, en del af grunden til, at mjød har fået et comeback. Både Sune Risum-Urth og Mads Petersen mener dog, at mjøden kan takke den store opmærksomhed omkring mikrobryggerier og gastronomi med fokus på lokale råvarer for sin pludselige popularitet i Danmark.

”Det kommer i kølvandet på den her ølrevolution, der har været, hvor folk er begyndt at dyrke mikro- og hjemmebryggerier. Folk har et ønske om at vende tilbage til noget, der er lokalt og blevet glemt, og ligesom med kvalitetsøl er det kommet mjød til gode,” siger Mads Petersen.

”Det er en del af hele den her Frank Bonderøvs-selvforsyningsbølge, hvor folk gerne vil lave ting fra starten og vide, hvor produkterne kommer fra. Det er det der nærhedsprincip, hvor man føler, man er tættere på råvarerne, hvis mærkatet på flasken sidder lidt skævt, og der er et navn på ham, der har brygget indholdet,” siger Sune Risum-Urth.

Hans hypotese bliver bakket op af artikler i internationale madmagasiner, hvor bartenderne, der udtaler sig, som oftest køber mjød fra små, lokale producenter.

Mads Petersen og hans familie-kompagnoner er blevet overraskede over efterspørgslen fra coktailbranchen og er netop indgået et samarbejde med feinschmecker-baren Balderdash, der ligger småskjult i indre Københavns Valkendorffsgade.

LÆS OGSÅ: Fra kaffe til cocktails: 7 københavnske tagtaerrasser

”Hele cocktailbranchen er et marked, vi slet ikke var opmærksomme på, men der er stor interesse for mjød der,” siger han.

Sune Risum-Urth tror også på mjødens potentiale i cocktailverdenen.

”Det er helt oplagt at bruge det i drinks, og bartendere snakker meget om mjød, men det er som om, de lidt går rundt om den varme grød og venter på at finde ud af, præcis hvordan de kan bruge det,” siger han.

Han fortæller, at han er stødt på op mod et par hundrede mjød-bryggerier, når han har ringet rundt til honning-producenter for at finde honning til sin egen mjødproduktion. Det overrasker ham ikke, at hjemmebrygningen – igen – er blevet et populært foretagende.

”Vi mennesker gik ikke på to ben ret længe, før vi fandt ud af, at hvis vi tager noget sødt og stiller det i solen, så sker der noget sjovt, når vi drikker det. I modsætning til øl og vin er det helt vildt nemt at lave mjød, så det er vi så vendt tilbage til nu,” siger barchefen.

LÆS OGSÅ: Team Tinkoff-Saxos danske kok: Rytterne er lykkelige når jeg laver sushi

LÆS OGSÅ: Mezcal: Den hippeste spiritus lige nu

LÆS OGSÅ: Se hvordan de brygger kaffe på Københavns toprestauranter