I gratisavisen Metroxpress kunne passagerer i busser og S-tog på vej til arbejde forleden læse en artikel med følgende overskrift: ’Euroman-forbandelsen hærger: Flere danske sportsstjerner er blevet ramt.’

Avisen havde undersøgt Euromans forsider gennem de seneste par år og fremlagde den skræmmende konklusion: Et flertal af de sportsfolk, der har medvirket i magasinet, er røget ud i en karrieremæssig deroute, efter at de har været eksponeret på glittet magasinpapir.

Det drejer sig om professionelle sportsfolk som Mathias Zanka Jørgensen (forside oktober 2012), William Kvist (juni 2012), Thorbjørn Olesen (august 2012), Andreas Cornelius (juli 2013), Kevin Magnussen (marts 2014), Pierre-Emile Højbjerg (november 2014) og Daniel Agger (marts 2015), og fælles for dem er, at de tilsyneladende har oplevet mærkbar modgang i månederne efter deres møde med Euroman.

Golfspilleren Thorbjørn Olesen gik fra sensationelle sejre og en placering som nr. 40 på verdensranglisten til en placering som nr. 150. F.C. Københavns topscorer og DM-guldvinder Andreas Cornelius blev solgt til Cardiff som den dyreste spiller nogensinde i Superligaen, men vendte efter et rædselsfuldt ophold i Wales-klubben hjem til FCK og brækkede benet i foråret 2015. Kevin Magnussen mistede sit Formel 1-sæde hos McLaren. Sådan fortsætter avisen eksemplerne på ulykker, der vælter ned over sportsmændene.

Jeg kan berolige med, at avishistorien er skrevet med humoristisk pen og tongue-in-cheek. Og jeg er da også ret sikker på, at der skal mere end en Euroman-forside til at slå professionelle sportsfolk ud af kurs. Vi taler om mænd, som i forvejen lever med et stort pres fra medier, sportschefer, medspillere, modspillere og fans. De to adspurgte sportsfolk i artiklen, William Kvist og Andreas Cornelius, afviser da også, at der skulle være tale om en forsideforbandelse.

”Det, der er sjovt ved fodbold, er, at tingene går op og ned. Selv Messi har på et tidspunkt fået et formdyk. Og han har jo også været på forsiden af alle mulige magasiner. Der er altid meget fokus på hold og spillere, når det går godt, men det kan det ikke blive ved med. Euroman fanger folk på deres allerhøjeste. Og udviklingen går tit to skridt frem og et tilbage,” sagde Kvist til Metroxpress.

Han tilføjede, at han er glad for at have medvirket i et seriøst og dybdegående portræt i Euroman. På samme måde er vi taknemmelige for, at William Kvist og hans kolleger har lyst til at medvirke i Euroman og give os et indblik i deres verden. Det er mænd, der har brugt en stor del af deres liv på at forfølge en drøm eller et talent. Undervejs har de oplevet skuffelser og afvisning, gennembrud og eufori. Vi andre kigger på i forundring og begejstring.

Forsiden af Euromans december-udgave går til skuespilleren Harrison Ford. Han er en af de største inden for sit felt. Han leverer underholdning og indlevelse af høj kvalitet i det brede Hollywood-format.



16. december vender Harrison Ford tilbage som Han Solo i ’Star Wars’, der tager tråden op fra den første film i 1977. Ford genforenes med to af filmens andre hovedpersoner, Mark Hamill og Carrie Fischer som hhv. Luke Skywalker og prinsesse Leia. De har begge haft svært ved at slippe ud af rollen og den kæmpe legetøjsindustri, der er fulgt med filmene.

Men som Carrie Fischer har konstateret, har hun vænnet sig til at se sig selv som en shampooflaske, man kan skrue hovedet af. Harrison Ford derimod undslap ’Star Wars’-forbandelsen og har haft en strålende karriere i en branche, hvor de fleste kommer til skade.

Uden for rampelyset lever han livet farligt. Som pilot har Harrison Ford haft tre alvorlige episoder, to med privatfly og en med helikopter. Men som den hverdagshelt han er, er han sluppet med overfladiske skrammer hver gang. Det håber jeg, han fortsætter med, trods sin forside på Euroman.  

God fornøjelse med magasinet.