Godmorgen, jeg havde lige lidt praktisk, der skulle af vejen, men nu er den her. Dagens Morgenpost:

___________




"What is done cannot be undone, but one can prevent it happening again."

I anledningen af Holocaust Memorial Day bragte Guardian 10 smukke citater fra Anne Franks dagbog.

___________




Albums That Never Were. Nolge folk har simpelthen for meget tid på hænderne...

___________




Monoskop har et fedt arkiv af magasiner og blade fra modernismen og avantgarden. De er godt nok pæne.

___________




Why I Am Not a Maker

"The problem is the idea that the alternative to making is usually not doing nothing—it’s almost always doing things for and with other people, from the barista to the Facebook community moderator to the social worker to the surgeon. Describing oneself as a maker—regardless of what one actually or mostly does—is a way of accruing to oneself the gendered, capitalist benefits of being a person who makes products."

Er du en "maker"? I disse teknologitider, hvor folk har travlt med at bygge ting, glemmer vi dem, som underviser, kritiserer og tager sig af andre. Interessant skriv.

___________




The Thread er virkelig sejt: Email-udvekslinger mellem spændende mennesker. Lavet af California Sunday Magazine og Mailchimp.

___________




Jeg har aldrig rigtig haft en virkelig god oplevelse med dumplings, men nu har jeg rigtig meget lyst til at spise dem. Washington Post brillierer

___________




Wauw: Ikke-fremkaldte film fra en amerikansk soldat, der var med i 2. Verdenskrig for 70 år siden.

___________




Træk nu det vejr og træk det HELT ned i lungerne. Det er godt for dig på alle måder.

___________




The Epic Uncool of Philip Seymour Hoffman

"Hoffman was one of those prematurely wizened types who appeared never to have been young. Even with shaggy hair and a prep-school uniform, Hoffman exudes a distinct worldliness as George Willis Jr., an oily child of privilege who tries to pressure an scholarship underdog Chris O’Donnell into not snitching on Willis’ equally caddish buddies in 1992’s Scent Of A Woman. Alternating between faux-innocence and oily pragmatism, Hoffman gives the character the wise-beyond-his-years caginess of a man who thinks he understands how the world works, even if that knowledge really only extends to knowing just how protected he is by his daddy’s wealth and privilege."

Fantastisk grundigt portræt af Philip Seymour Hoffman og alle de film, han har været med i.

___________




Et lillebitte hus.

___________




Der er noget paradoksalt i at sætte skurke på forsiden af magasiner. Den gængse opfattelse af en forsideperson er, at han skal hyldes, fordi han har gjort noget, der er så godt/imponerende/bemærkelsesværdigt, at han fortjener en forside. Det betyder, at magasiner sjældent sætter tvivlsomme typer på forsiden.

Men samtidig bør den journalistiske integritet inde i magasinet være garant for, at man også kan behandle kontroversielle personer og fortælle deres historie - selvom den ikke altid er glorværdig - som forsidemateriale. Så man beskriver et fænomen i detaljen, hvor den journalistiske nysgerrighed og trang til svar bliver den store fortællemotor, i stedet for blot at portrættere en dygtig person, der per automatik sættes på en piedestal.

Rolling Stone gjorde det, da de satte bombemanden fra Boston Marathon på forsiden, og nu har The Sunday Times Magazine på fremragende vis gjort det med Anders Breivik. Det sker i forbindelse med, at de har interviewet hans far. Der er noget uskyldsrent over forsiden med den legende Breivik, der står i skærende kontrast til den fremtid, han skabte for sig selv.

___________




Det var alt for i dag. Tak fordi du kiggede med.

Peace.