Tv-serier er mange ting, men først og fremmest er de en fantastisk måde at fortælle historier på. Hvad enten man vil forføres af dysfunktionelle familier med direkte adgang til lattermusklerne eller af sex, drugs og Scorsese’sk galimatias i New York Citys 1970’ere, så handler det om den lange fortælling.

Men alligevel er det første afsnit, eller piloten, ofte helt afgørende. Det første afsnit skal nemlig ikke bare sælge en serie til seeren – det skal også sælge sig selv til et produktionsselskab, som vil bruge penge på de mange timers tv.

På den måde kan man se stort set hele fortællingen udfolde sig i det første afsnit. Også selvom man ikke er klar over det. For man aner jo ikke, hvad der kommer til at ske, men både struktur, tone og handling slås faktisk ofte fast her. I hvert fald i de bedste serier.

Pilot-afsnittet som genre har været omdiskuteret de seneste måneder i USA, fordi førnævnte Scorsese-serie – ’Vinyl’ – lagde anmelderne ned med sin næsten to timer lange åbning, og derfor mente mange pludselig, at det var det bedste, der nogensinde var lavet. Men se nu bare på denne Top7 over bedste pilot-afsnit igennem tiden. Der er bestemt plads til ’Vinyl’-afsnittet, men det må nu nøjes med en bronzemedalje.

7. Arrested Development

Mere dysfunktionel har en familie næppe nogensinde været, og samtidig har et pilot-afsnit næppe været mere komisk overlegent. Allerede her fornemmer man hver eneste konflikt og hver eneste morsomhed, der kan opstå imellem karaktererne, da et familieoverhoved bliver buret inde, og der dermed skal opstå en ny familiedynamik i forsøget på en renommé-genrejsning.

Pilot-afsnittet formår at sætte konflikterne på spidsen, og samtidig opdager man hele vejen igennem de første sæsoner, at nærmest hvert eneste afsnit er en reference til det første af sin slags, fordi Jason Bateman, David Cross og Michael Cera konstant referer til noget, som vi har skullet være på vagt overfor her. Det er intet mindre end overlegent morsomt serie-arbejde – ja, nogen ville måske ligefrem kalde det fængslende tv.

Kan streames på Netflix

Laura Palmer er blevet slået ihjel, og i løbet af første afsnit af David Lynchs kultserie ser vi hele byen få overbragt nyheden. Man sidder og venter på en ’hvem har gjort det’-historie, men tempoet trækkes imidlertid mere og mere ud af afsnittet, og på den måde indvarsler Lynch en helt anden tilgang til kriminalhistorie-genren.

For jo længere vi kommer ind i afsnittet, jo mere kommer det til at minde om resten af serien: Hvad er virkelighed, og hvad er drømmeri? Hvem har slået Laura Palmer ihjel, og er det i det hele taget vigtigt, når man lever i så klaustrofobisk et nærmiljø, at alle kender alle, og at de måske derfor alle sammen er medskyldige? ’Twin Peaks’ er ikke nogen nem serie, men dens pilot-afsnit – ’Traces to Nowhere’ – er formidabelt og (næsten) forståeligt.

(Traileren her er lavet af fans og indkapsler virkelig den fortættede stemning)

Kan streames på HBO Nordic

5. Girls

Lena Dunhams pilot-afsnit er så eminent morsom og smerteligt, at det sagtens kan leve op til de gængse lange serieafsnit. Vi brager lige ind i hovedpersonen Hannah, der under et restaurantbesøg får at vide, at hendes forældre ikke længere vil ”sponsorere” hendes livsstil.

Det chokerer Hannah så meget, at hun igennem serien generelt føler sig skidt behandlet. Alligevel kæmper hun videre for at blive til noget kreativt i New York City, og fra den første venindesamtale hun fører, opdager vi, at der her er en helt anden tone på spil: Pigerne taler åbent om sig selv og andre, og siden pilot-afsnittet er det netop denne åbenhed, der har kendetegnet ’Girls’ og Dunham som kultfigur.

Kan streames på HBO Nordic

4. Breaking Bad

Normalt slutter store pilot-afsnit med et ”hold da kæft (!) jeg må bare se mere”-øjeblik, men det twister ’Breaking Bad’. For i stedet starter fortællingen om kemilæreren, der går i hundene og bliver meth-fremstiller af første grad, med netop sådan et øjeblik, og man bliver simpelthen sparket tilbage i sofaen. Med sådan en start kan man ikke lade være med at kigge videre, og i et mere gelinde tempo får vi så hele historien oprullet.

Det helt særlige ved ’Breaking Bad’ er, at selvom pilot-afsnittet er mesterligt, så er resten af første sæson faktisk på det jævne – der var nemlig manuskriptforfatter-strejke i USA, da serien skulle laves.

Denne blev imidlertid aflyst før anden sæson, og det kan man mærke. Særligt fordi karakterudviklingen sker hurtigt, men alligevel i et køligt tempo fra sæson to og frem. Fuldstændig ligesom i pilot-afsnittet, der da også var skrevet længe inden strejkens udbrud.

Kan streames på Netflix

3. Vinyl

Alene det at pilot-afsnittet er næsten to timer langt viser noget om nye standarder. Men det gør fortællestrukturen i den grad også! For Martin Scorsese og Mick Jaggers serie skifter nemlig konstant i tempo, og det giver præcis den vibration, som hele serien ender med at have.

Vi befinder os i et af musikhistoriens mest interessante kapitler, hvor vores hovedperson er en pladeselskabsejer, som har bygget alt op fra bunden og dermed er definitionen på den amerikanske drøm i 1970’erne.

Kameraet farer rundt om den plagede mand, der slet ikke har det så godt, som han burde, og derfor ofte sniffer coke og bæller alkohol, hvilket skaber slørede billeder.

Derudover er der en håndfuld hints i pilot-afsnittet, som afslører slutningen og som involverer en kriminalgåde, men det ville spolere den fremragende serie, at sige mere om det. Under alle omstændigheder er første afsnit af ’Vinyl’ en helvedestur igennem New York City, som det var engang.

Kan streames på HBO Nordic

2. Mad Men

Don Draper var i midten af 00’erne den kreative klasses Gud. Og pilot-afsnittet til ’Mad Men’ er da også så æstetisk suverænt, som kun et afsnit om reklamebranchen i 1960’erne kan være. ’Smoke Gets in Your Eyes’ åbner på en bar, hvor Draper nyder sin signaturdrink – en old fashioned – mens han mentalt forbereder sig til et pitch senere på dagen for Lucky Strike.

Herefter holder han møder, som både involverer business og seksuelle udskejelser. Alt i alt en ganske habil dag i Don Drapers liv, som også lige får en ny sekretær tilføjet (og som vi allerede her fornemmer, vil komme til at spille en afgørende rolle serien igennem).

Afsnittet slutter med, at den übercool reklamechef pitcher smøgerne ned i halsen på de fremmødte forretningsfolk – tror vi. For netop som ’Smoke Gets in Your Eyes’ når et klimaks, ser vi Don køre hjem til forstæderne, hvor vi opdager, at han har en familie og dermed altså lever et dobbeltliv. Temaet for hele ’Mad Men’-serien slås således fast med ekstra schwung: Hvem er jeg?

Kan streames på Viaplay

1. The Sopranos

I bund og grund handler serien om en mand i forstæderne, der er ulykkelig – tilfældigvis er han så også bare lige mafiaboss. Ser man pilot-afsnittet igen i dag, vil man formentlig blive overrasket over, hvor morsomt det er, og samtidig vil man nok heller ikke kunne lade være med at lægge mærke til de symbolske linjer, som trækkes til seriens sidste afsnit mange år senere.

Der er ikke specielt meget vold i første afsnit, og gangsterbossen konsulterer endda sin psykiater (i al hemmelighed), mens vi også oplever hans to familier – den slægtsbårne og den professionelle.

Alligevel sidder man tilbage med en fornemmelse af et komediepræg til slut, hvilket uden tvivl er helt bevidst. For ved at vi har grinet med og af Tony Soprano, tilgiver vi ham også flere gange undervejs i resten af serien, når han er direkte modbydelig. Vi holder med skurken fra start, og det er pilot-afsnittets store bedrift at gøre sådan en bandit helt almindelig og godmodig.

Kan streames på HBO Nordic