Ja, du læste rigtigt. Det ovenstående værk er af fotografen Maurizio Di Iorio, som du kan læse mere om længere nede. Fokus er i dag på kunstfotografiet - fra det billedskøne til det underspillede til det erotiske. God fornøjelse.
____________



Amerikanske Eddie O’Keefe er mindre poleret end Di Iorio i sin stil. Det er blandt andet det, jeg godt kan lide ved ham. O’Keefe tager mange billeder af gamle biler, skygger, ting med blod på og mennesker i profil. Tidligere på året udgav han bogen ‘Young Ideas’, som du bladre igennem og købe her.
____________



Daniel Arnold er først og fremmest kendt for sin Instagram-profil, hvor han med sin signatur-snapshotæstetik fanger fremmede mennesker i skæve øjeblikke i New Yorks gader. I 2014 manglede han penge, og derfor tilbød han sine følgere, at de kunne købe en række af hans fotografier som print for 150 dollar stykket. Næste dag havde han fået bestillinger for 15.000 dollar. Læs historien på Forbes’website.
____________


Så kom vi til Maurizio Di Iorio, der en kunstfotograf, som bor og arbeder i Italien. Di Iorio tager farverige fotografier af mad, blomster, kvinder med mere. Hans still er super poleret og pop-art-inspireret. Fotoet fra artiklens top er fra serien ‘Human Being’, og er et af mine personlige favoritter. Det foroven er også godt.
____________



Scweisiske Giasco Bertoli begyndte at tage billeder, da han var 12 år gammel. I dag er han bosat i Paris, men hans fotografier stammer fra lokationer i hele verden. Jeg kan især godt lide hans serie ‘Tennis Courts’, der helt enkelt byder på fotografier af tomme tennisbanner. Der er ingen informationer om bannerne, og der er ikke knyttet kommentarer. Bare tennisbanner.
____________



Danske Tobias Selnaes Markussen er en virkelig god fotograf og en af mine gode venner. Han har skudt dette foto, som jeg elsker. Jeg har fået ham til at fortælle lidt om det forneden.
____________


Foto: Peter Helles

“Billedet er taget i 2011 i Los Angeles. Det skete bare ret intuitivt. Jeg skød det som en del af mit projekt 'Autopia', som er et portræt af Los Angeles. En by, der er bygget med udgangspunkt i logistik og trafik og hvor man har mistet dele af den interaktion, der er mellem mennesker, fordi man fjerner det offentlige rum, hvor mennesker mødes og krydser hinanden. For mig er der tre forskellige lag i billedet: der er jorden med sprækkerne i, der er bilen, som nærmest ligner et rumskib og så palmen, som er det eneste naturlige, der nærmest rækker armene ned over bilen. Jeg kan ikke engang huske, om jeg har lagt mærke til, at der var sprækker i vejen, da jeg tog det. Nærmest som om, at jorden er ved at give under for tyngden i bilen. For mig er det det magiske. At jeg ikke ser det i øjeblikket, men at det stadig fungerer. Om det så er mig, der er dygtig, eller bare er mig, der er sindssygt heldig."
____________



Jeg har også fået Tobias til at pege én kunstfotograf, som han vil fremhæve:

"Ren Hang er en fotograf, jeg første gang stødte på, da jeg så hans udstilling på et galleri i Arles i Sydfrankrig i forbindelse med en stor fotofestival sidste sommer. Jeg blev enormt fascineret og underholdt af udstillingen, og han er sådan en, som virkelig har sat sig fast i min bevidsthed lige siden. Jeg synes, hans ting er meget inspirerende. Ikke fordi det, han laver, ligner det, jeg laver. Men den der simplificerede måde at bruge kroppen til at skabe skulpturelle fotografier, synes jeg, er helt fantastisk. Det emmer af humor, seksualitet og legen med kønsroller. Det er sindssygt morsomt og sindssygt smukt på samme tid. Der er klart referencer til den japanske fotograf Araki, men hvor Araki er meget bondage og fetish-inspireret, er der klart mere humor her.

Ren Hang er fra Kina, og der gør det helt klart ekstra interessant at se kinesisk fotografi på den her måde. Traditionelt set har friheden inden for kunsten været der i Japan, mens man slet ikke har haft den i Kina. Derfor er det også pisse interessant at se en ung kinesisk fotograf, der tager en tradition og bygger videre på den på en meget eksplicit måde. Værkerne skal jo også ses i den sammenhæng. Jeg skal ikke kunne sige, hvilke konsekvenser det har at lave sådan en fotoserie, men det gør det jo kun desto mere interessant."
____________

Oliver Enné på Twitter / Instagram
____________

Bliv ven med Euroman på Facebook