I 2013 fik han sin genopstandelse, da han medvirkede på Daft Punks Grammy-vindende album ‘Random Access Memories’, og fik sit navn manifesteret blandt den nye generation.

Men i 80’erne kunne du kalde italienske Giorgio Moroder sin tids Pharrell Williams. Her en kort introduktion til den legendariske producer, der til sommer udgiver sit første album i 30 år.
____________



Giorgio Moroder er blevet fotograferet i Venice Beach af Max Farago til det britiske musikmagasin BEAT, der er notorisk for at lave gode forsider. Denne er ingen undtagelse. Du kan købe dit eksemplar via deres website.
____________



I sidste uge udgav han singlen ‘Déjà Vu’, der har Sia med på vokal. Albummet bærer samme titel, og det har blandt andre Charli XCX, Sia, Kylie Minogue og Britney Spears med som gæster. Her kan du læse mere om albummet og se hele tracklisten.
____________



Kort efter udgivelsen af ‘Random Access Memories’ skrev SPIN dette portræt af Moroder, hvor han blandt andet fortalte om sin tid med Donna Summer i 70’erne og sin nyvundne anerkendelse efter Daft Punk-albummets udgivelse.

Moroder udtalte blandt andet: “David Guetta loves me. I’ve spoken with Avicii. Two months ago, not one of those people was talking to me. Daft Punk has given me credibility.”
____________



Musikekspert Wriggly Scott lavede for et års tid siden dette mix for Dazed Digital, der blandede Moroder-klassikere med tracks fra kunstnere, der har samplet Moroder-klassikere - fra DJ Shadow til J-Dilla.
____________



Moby Interviewer Giorgio Moroder i det nye eksemplar af Andy Warhols Interview Magazine.
____________


Foto: Marie Louise Tüxen

For at blive klogere på Giorgio Moroder har jeg talt med dj og musiker Christian d’Or. Her er, hvad han havde at sige om disco-ikonet:

“Jeg stiftede første gang bekendtskab med Giorgio Moroder i 90’erne, da jeg hørte albummet ‘Son of My Father’. DJ Shadow havde samplet ‘Tears’ på hans track ’Organ Donor’, og det var egentlig sådan, jeg fandt frem til hans musik. Da jeg begyndte af spille disco i 00’erne, var hans sange nogle af de mest tilgængelige. Plader som ‘From Here to Eternity’ og ‘E=MC²’ er virkelig, virkelig gode. Jeg har stor respekt for ham og hans lyd. Den repeterende sound, han kom frem med i 70’erne blev kopieret helt vanvittigt meget op gennem 80’erne. Han var klart en af de banebrydende og han har utvivlsomt været for vigtig for techno og house-genrerne.” 
____________



"Hvis jeg skal fremhæve ét nummer, skal det være ‘Chase’ fra ‘Midnight Express’-soundtracket. Det er fra hans storhedstid i slutningen af 70’erne, og var det første nummer, jeg spillede med ham." - Christian d’Or
____________

Oliver Enné på Twitter / Instagram
____________

Bliv ven med Euroman på Facebook