Indse det nu bare. Efterårsferien er det første tegn på, at det er slut med bajere i parken og svømmeture i det notorisk kolde danske badevand. Men samtidig er efterårsferien også en god mulighed for at få sig nogle oplevelser i sofaen med sublime film.

Og med det udbud, der er på de danske streamingtjenester for tiden, er det bare om at komme i gang. Især hvis man kan lide skuespil, som får én til at glemme tid og sted.

For skuespillet hvirvler om én som efterårsblade i blæsevejret, hvis man blot kigger sig lidt omkring. Og det er faktisk ligegyldigt, om man er til anerkendte navne som George Clooney, Nathalie Portman og Viggo Mortensen. Eller om man hellere vil overraskes af Robert Pattinson, Melanie Lynskey og Ricardo Darín.

Uanset hvad er der her seks bud på efterårsferiens mest interessante film på streamingtjenesterne.

The American

Ingen efterårsferie uden George Clooney. Især ikke når George stormer rundt i billeder, der er så velkomponerede, at man næsten skal have hjemmebiografen frem, for at få den fulde oplevelse. Det er den visuelt stærke instruktør Anton Corbijn (’Control’ og ’Life’), som står bag ’The American’, og det er tydeligt, at instruktøren kommer fra musikvideo-branchen. Hvert eneste dystre billede rummer nemlig en musikalitet i fortællingen om lejemorderen Jack (Clooney), som får tilbudt en opgave efter, at han ellers har besluttet sig for at leve et ”normalt” liv oven på en alt for heftig mission. Man kan sagtens se ’The American’ som en gængs action-thriller med en forudsigelig slutning – men det ville være synd, for filmens dybereliggende tematikker forsvinder ikke fra ens bevidsthed, blot fordi rulleteksterne begynder. Og det er i høj grad George Clooneys på én gang rolige og sitrende skuespil, der er skyld i det.

Kan streames på TV2 Play

The Rover

Er du én af dem, der for længst har afskrevet Robert Pattinson som en teenagedrøm for hvinende piger, så må du hellere finde fyldepennen frem igen. For det billede skal omskrives, eftersom Pattinson over de senere år har markeret sig som en fuldstændig unik skuespiller i den ene indie-film efter den anden. Og det er ’The Rover’ i den grad et godt eksempel på. Filmen blæste anmelderne bagover ved Cannes-festivalen i 2014 med en nærfremtidsfortælling fra et westernbeskidt Australien. Vi følger Eric (Guy Pearce), der er på jagt efter en bande, som har stjålet hans bil. På vejen samler han Reynolds (Pattinson) op, som er blevet efterladt af netop denne bande. Det slår voldelige gnister imellem det nye makkerpar, og det er tydeligt at der er et eller andet i vejen med Reynolds – spørgsmålet er bare hvad.

Kan streames på Viaplay

The Two Faces of January

Viggo Mortensen, Kirsten Dunst og Oscar Isaac storspiller i en periodefilm, der godt nok knager lidt i handlingen undervejs, men som til gengæld byder på et forrygende velfortalt trekantsdrama. Hvert eneste billede er nemlig velskabt i fortællingen om den unge mand Rydal (Isaac), der kommer lidt for tæt på det dekadente ægtepar Chester (Mortensen) og Colette (Dunst). Da Rydal hjælper Chester med at skaffe en mand af vejen, startes en følelsesspiral, som ingen af de tre helt kan overskue konsekvenserne af. Det er tydeligt i filmens lurende, men alligevel konstant eksplosive tone, at det er manuskriptforfatteren bag Nicolas Winding Refns ’Drive’ – Hossein Amini – der denne gang har skrevet og instrueret et dystert drama med klasseskuespil i de bærende roller.

Kan streames på HBO Nordic

Jackie

Dette er uden tvivl én af de mest oversete filmperler i de danske biografer anno 2017 – og det endda på trods af, at Natalie Portman var Oscar-nomineret for sin præstation som Jackie Kennedy, mens John F. Kennedy blev spillet af danske Caspar Philipson. Danskeren er nu ikke meget med, for det er Jackies sorg efter mordet på hendes mand og USA’s 35. præsident i 1963, der er filmens omdrejningspunkt. Ved at genfortælle historien igennem et interview mellem Jackie og en journalist på familiens feriested, formår den chilenske instruktør Pablo Larraín, at skabe et helt unikt og roligt billede af, hvordan Jackie Kennedy arbejdede benhårdt på at få ”den perfekte historie” ud om sin mand – og dermed lagde hun grundstenen til Kennedy-myten kun få dage efter mordet. ’Jackie’ er en både kontroversiel og smuk film, hvor Natalie Portman er Jacqueline Kennedy i hver eneste scene.

Kan streames på Viaplay

I Don’t Feel at Home in This World Anymore 

Der er uden tvivl vidt forskellige grænser for, hvornår mennesker går fuldstændig bersærk. I ’I Don’t Feel at Home in This World Anymore.’ får kvinden Ruth nok, da hendes hus bliver røvet, og hun vælger at begive sig ud på et vanvidsridt med sin forskruede nabo Tony. Nævnes skal det, at Ruth er på antidepressiv medicin, men det fine ved filmen er, at det tager den sig sådan set ikke af. I stedet fremviser den en kvinde, der egentlig arbejder med mennesker, men som selvfølgelig ikke kan overskue dem, når hun ikke engang kan overskue sig selv. Dette aparte syn på tilværelsen fører altså til, at Ruth går amok, og med en underfundig historie drager hun på selvtægt-togt med sin nabo. Det lyder sært, men det er faktisk befriende morsomt. Især fordi Melanie Lynskey (’Togetherness’) og Elijah Wood (’Ringenes Herre’) er et forrygende komediemakkerpar som centrum for al galskaben.

Kan streames på Netflix

Øjnenes hemmelighed

Det flyder hverken med blod eller mord i den argentinsk-spanske Oscar-vinder for bedste udenlandske film anno 2010. Men denne lille og knaldhårde filmperle er alligevel fuldstændig nervepirrende og besættende stærkt spillet. I ’Øjnenes hemmelighed’ nager et gammelt kvindemord stadig den pensionerede politikommissær Benjamin Esposito, og det kan måske lyde en smule tørt, men det er det langt fra. For filmen bliver stille og rolig et studie i at finde en mening med tilværelsen, og den argentinske skuespiller Ricardo Darín – der fik et internationalt gennembrud i ’Wild Tales’ fra 2014 – leverer en pragtpræstation som Esposito. I filmen forsøger den nyligt pensionerede politimand, at skrive sig frem til en mening med livet og kærligheden, og spørgsmålet er så, om han nogensinde fik udlevet nogen af delene? Som ’Øjnenes hemmelighed’ skrider frem, bliver spørgsmålene kun flere og flere, mens den gamle mordsag bliver varmere og varmere. Men husker Esposito rigtigt, eller maler han med sin forfatterpensel?