Hvis det ikke allerede er sket for dig, vil du en skønne dag vokse fra IKEA.

Vores ting for de svenske møbler aftager, når vi runder de 34 år, viser en ny undersøgelse lavet af analysesitet Priceonomics, der har indsamlet data fra 10.000 respondenter.

Indtil da er vi vildt begejstret for at købe varehusets standard-møbler til billige penge og ligeglade med, at alle vores venner har det samme sofabord. 

Det er fra midten af tyverne til midten af trediverne, at vores forbrug hos IKEA er størst. Den såkaldte 'IKEA-decade', som Priceonomics kalder den. Mere præcist peaker forbruget i alderen 24.

Efterfølgende begynder vi at foretrække at gøre hjemme mere personligt. Nogle får interesse i antikmøbler, andre begynder endda at lave dem selv. En anden mulig forklaring kan være, at det er et velkendt fænomen, at en kærestur i IKEA kan koste forholdet.

Måske vil vi ikke risikere at miste den eneste ene, når vi endelig har fundet vedkommende. Så kan vi sagtens købe vores toiletbørste et andet sted.

LÆS OGSÅ: ”Jeg kender folk, der afskyr IKEA. Men det er først i IKEA, man virkelig forstår, hvem man selv er”

LÆS OGSÅ: IKEA klar med ny stor cykel-satsning til efteråret

LÆS OGSÅ: Køkkentrend: Pimp Ikea op med dansk design