Mens de traditionelle design-mastodonter i Milano stadig ømmer sig efter krisen, er den danske hovedstad ved at overtage positionen som internationalt møbelmekka, skriver international designblog.

I 1950’erne valfartede møbelinteresserede mennesker fra hele verden til København for at se den gyldne generation af danske designere som Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Finn Juhl.Nu er en ny bølge af designere og kreative virksomheder klar til at tage imod designturister.

Ifølge den populære designblog Dezeen er København ved at blive det nye Milano, der traditionelt har været hjemsted for noget af det ypperste inden for møbeldesign. De italienske virksomheder har stadig svært ved at omstille sig til tiden efter krisen, hvor pengene ikke sidder så løst, mens de danske virksomheder netop har gjort en dyd af at skabe produkter, folk faktisk har råd til.

Det er brands som Hay, Muuto, &tradition, Normann Copenhagen og Menu, der nu får manges opmærksomhed til at vende sig mod vores lille land.

”Alle disse nye brands' koncept er at lave det kendte danske og skandinaviske design, men langt billigere. Jeg tror, det er årsagen til deres succes, for en stor del af det ældre danske design er også blevet for dyrt,” siger ekspert i dansk design, Christian Holmsted Olesen, som netop har været kurator på en kommende udstilling med Hans J. Wegner på Designmuseum Danmark.

I modsætning til København er industrien i Milano gået i stå, mener Patrizia Moroso, chef for et af Italiens ledende møbelbrands, Moroso. '

”Jeg ved ikke, hvor mange år endnu vi vil blive ved at producere møbler. Hver dag dør virksomheder i Italien,” har hun tidligere udtalt til samme blog.

Men er København så klar til at overtage Milanos position, spørger bloggen.

”Jeg vil sige ja,” siger Christian Holmsted Olesen og fortsætter: ”Det er muligt. Vi har gjort det før. I 1950’erne kom alle til København for at se, hvad der skete, så det er muligt, hvis vi bliver ved med at gøre det rigtigt.”
 
TWITTER Følg Euroman på twitter