Arkitektfirmaet COBE har vundet en international konkurrence om byggeriet af Køge Nord Station.

Stationen bliver den eneste helt nye station på den ny jernbanelinje, der åbner i 2018 og skal forbinde København bedre med resten af Øresundsregionen. Yderpunkterne bliver Stockholm, Oslo og Berlin.



COBE vandt i samarbejde med arkitekterne Dissing+Weitling og ingeniørfirmaet COWI konkurrencen med designet af en 225 meter lang slange af en stationsbygning.

Konkurrencen var udskrevet af Køge kommune og Banedanmark i fællesskab, der ønskede et byggeri, der kan tjene som knudepunkt for både højhastighedstoge, motorvejstrafik og S-toge. 


Køge Nord Station skal stå færdig i 2018. Som del af byggerprojektet skal der, udover selve stationsbygningen, også laves et system af stier og træer og en parkeringsplads med plads til 900 biler.

”Vi har gjort et forsøg på at passe byggeriet ind i de her store infrastrukturelle årer, der i forvejen ligger der, motorvejen og jernbanen. Lidt groft beskrevet har vi derfor gjort vores stationsbygning industriel i karakteren. Udadtil er den i galvaniseret stål. Men dens indre er mere varmt og inviterende på grund af træbeklædningen og det store møbel, man kan opholde sig på” siger Rasmus Jessing, der er arkitekt hos COBE og har været hovedansvarlig på projektet til euroman.dk. 


Indvendigt bliver stationsbygningen beklædt med trælameller. Arkitektfirmaet COBE er for tiden blandt andet beskæftiget med renoveringen af Nørreport Station.

Han håber, at det bygningens indre kan være med til at trække trafikanter indenfor, og fortæller, at det i det hele taget har været en central del af konkurrenceoplægget at lokke folk fra bilen over i toget. 

”Det tror vi på, at man kan gøre ved at lave noget markant arkitektur. Der er 90.000 mennesker, der kører under den bro hver dag. Så hvis man gør det synligt, at der er et alternativ til at sidde i kø i bilen, så kan det også være, at nogle vil stille den ved Køge Nord og skifte over til toget.”

En af ideerne til at kapre bilisterne er at benytte hele stationsbygningens sydvendte facade som et stort display, hvorpå man kommer til at kunne aflæse rejsetider fra Køge til Rådhuspladsen, henholdsvis med toget og i bil. 

Selve stationsbygningens slangeformede rum skal på en gang fungere som gennemgangs- og ventehal.

”Det var lidt et dilemma. Det er en bro, der skal bringe folk fra A til B. Men det er også der, man holder varmen, mens man venter på toget. Men vi tror på, at man ved at arbejde med materialerne giver opholdet en kvalitet. Der kommer også til at være store ventelokaler i enderne og store ruder, der rammer udsigten ind. Mod øst kan man kigge hele vejen ud til Køge Bugt, siger Rasmus Jessing.”

Ambitionen er, at 8000 mennesker dagligt vil bruge broen og stationen ved Køge Nord.

LÆS OGSÅ: Sådan bor en japansk cyberprofessor

LÆS OGSÅ: Årets bedste bygning er kåret - Bjarke Ingels snupper tredjepladsen