Mens Apple efter al sandsynlighed under stor mediebevågenhed lancerer den nye iPhone i hjemlandet USA, har Google blot en uge senere valgt at henlægge deres store satsning i en helt anden del af verden; Indien.

Der er ikke kun tale om tom symbolik. Google vil med deres nye Android One sælge smartphones i de såkaldte nye vækstlande som Kina, Indien og Brasilien. Og mens en iPhone kommer til at kosten flere tusinde kroner, er det meningen at udgiften til Android One-telefoner kun skal tælles i hundrede.

Android One går kort fortalt ud på, Google skaber et design, som forskellige producenter kan benytte sig af for selv hurtigt at kunne lave egne mobiler, uden at skulle bruge alt for mange penge på udvikling.

LÆS OGSÅ: Video: Sådan ser den nye iPhone ud

Mens en stor del af den vestlige verden allerede har en smartphone, er der stadig et enormt marked i udviklingslandene. Men selv på Apples hjemmebane gør Google og Android et større og større indtog. I USA står iPhone stadig stærkt, men i de fem største europæiske lande er Apples andel kun op mod 10 procent, og i Spanien er selv Microsofts Windows Phone større.

Når man ser på computermarkedet er også, at priserne generelt vil falde over tid, selv om de bliver stærkere og mere kraftfulde. Spørgsmålet er, om forbrugerne miste lysten til stadig at betale, hvad Apple forlanger. Vi får et svar efter 9. september.

LÆS OGSÅ: Nikolaj Sonne anbefaler 9 gode gadgets