Nu skal du ikke længere fortryde, at du ikke kan deltage i din vens fest. Mark Zuckerberg har brugt ti milliarder kroner på nyt virtual reality-selskab.

Virtuel reality har altid været enhver computernørds hedeste fantasi. Og på det punkt adskiller Facebook-stifter Mark Zuckerberg sig ikke fra flokken. Facebook-stifteren har netop købt firmaet Oculus VR for den nette sum af ti milliarder kroner. Oculus VR har skabt en virtual reality-brille, som Facebook ser stort potentiale i.

Oculus VR arbejder først og fremmest med at give computerspil et realistisk skær. Men Zuckerberg har planer om at bruge firmaet til at skabe en ekstra dimension i Facebook. Fremover skal brugere tage brillen på og med det samme føle, de er på et brølende stadion, i et klasselokale fyldt med medstuderende eller i en personlig snak med din læge.

”Det er virkelig en ny kommunikationsplatform. Følelsen af ægte tilstedeværelse giver mulighed for at dele ubegrænsede oplevelser med menneskene i dit liv,” skriver Marc Zuckerberg i sin statusopdatering. "Forestil dig at dele ikke blot øjeblikke online, men hele oplevelser og eventyr."

Med Oculus VR bliver Facebook for første gang i firmaets 10 år lange historie selv producent af hardware. De nye briller vil også åbne for nye reklame-muligheder, skriver Huffington Post, og hentyder til muligheden for at ølflasker kan poppe op til en virtuel fest eller at din vens slidte sofa bliver skiftet ud med en ny model.

Facebook har siden børsnoteringen i maj 2012 opkøbt flere unge IT-firmaer og apps. Blandt de mest udbredt er Instagram og ikke mindst WhatsApp, som de lagde astronomiske 100 milliarder kroner for.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman