Sidste år var Dark’n’Stormy den hippe sommerdrink, året før var det kølige glas med rosé, der gjorde deres indtog på strandbarer og instagrambilleder, og i år er turen kommet til den italienske aperitif Aperol Spritz.

Ifølge alkoholimportører, bartendere, spiritusforhandlere og mangt et Instagram-feed er den koralfarvede Aperol Spritz, en drink bestående af mousserende vin, den italienske spiritus Aperol og en smule danskvand, lig med sommer i Danmark anno 2015.

”Den boomer så meget, det er helt vildt. Af en eller anden årsag er Aperol Spritz eksploderet herhjemme sidste sommer og især de sidste måneder,” fortæller Philip Skovgaard, ejer af den italienske vinbar Bevi Bevi på Vesterbro.

Her tømmer bartenderne dagligt adskillige Aperol-flasker for at slukke gæsternes tørst efter den populære drink, der smager af søde og bitre appelsiner, rabarber og urter.


Foto: Bevi Bevi

”Jeg ved ikke, hvorfor det sker netop nu, men hvor vi for to år siden skulle forklare folk, hvad det var, og skubbe lidt på for at sælge dem, så er salget eksploderet nu,” fortæller vin-nørden fra sin ferie i Italien.

Samme melding kommer fra den eneste danske importør af Aperol, hvor man de seneste år har mærket en markant fremgang i salget af og kendskabet til den italienske aperitif.

LÆS OGSÅ: Mezcal: Den hippeste spiritus lige nu

”Det begyndte så småt for tre år siden og har taget til siden, sådan at vi nu virkelig kan se, at folk er begejstrede for mærket, mens de for få år siden ikke vidste, hvad det var,” fortæller Mette Bek, marketingskoordinator hos alkoholimportøren Hans Just.

Aperol blev opfundet i Italien i 1919 og er ifølge spiritusgiganten Campari, der købte Aperol i 2003, den mest populære lette spiritus i landet. Campari har satset hårdt på brandet med flere store reklamekampagner og et redesign af logoet.

Om det er det arbejde, der har ført til Aperols pludselige popularitet adskillige tusinde kilometer nord for sin hjemstavn vides ikke, men en ting er sikker: Danskerne kan ikke få nok af den.

Det kan forpagterparret Lærke Hougaard Hentze og Adam GiuricinRomeo Engel fra Tisvildeleje Strandhotel skrive under på. De forbereder sig disse dage på flere hundrede hotel- og restaurantgæsters indtog, når uge 29’s travlhed rammer Tisvildeleje, og de er ikke i tvivl om, hvad de vil sælge mest af: Aperol Spritz.


Foto: Tisvildeleje Strandhotel

”Den er gået fra at være lidt yt og kitschet til at være retro. Det minder lidt om rosés indtog for et par år siden, hvor det gik fra at være noget gamle damer drak, til at være hipt,” fortæller Lærke Hougaard Hentze, der som mangeårig medarbejder på cocktailbaren Lidkoeb har set, hvordan alkoholtrendsne i Danmark er skiftet de sidste par år.

LÆS OGSÅ: Det skal alle mænd kunne: Smage på vin på restauranten


”Alt der er retro bliver godt igen, og det ser vi i høj grad denne sommer med Aperol, som er en meget sommerlig drink” fortæller hun.

På strandhotellet bliver litervis af Aperol i almindelighed, og hotellets egen version af sommerdrinken med Aperol, cachaca og jordbær i særdeleshed, hver dag fortæret af de tørstige badehotelsgæster.

”Det er klart drinks med Aperol, der sælger allerbedst lige nu,” fortæller Adam Giuricin Romeo Engel, der mener at der udover drinkens lette og læskende smag er en afgørende grund til, at den er blevet så populær:

”Den er sindssygt fotogen, og vi kan se at folk tagger billeder af Aperol og lægger dem på de sociale medier,” fortæller han.

Det er ejeren af Bevi Bevi enig i.”Jeg vil tro at en del af forklaringen er, at den er så imponerende at se på og er meget genkendelig på grund af den orange farve,” siger Philip Skovgaard, der fortæller, at det er lige dele mænd og kvinder, der har kastet deres kærlighed på drinken.

”Derudover kan man drikke mange af dem uden at blive bimmelim, fordi den har en lav alkoholprocent, der svarer til et stærkt glas vin. Vi har voksne mænd, der kommer og drikker ti på en aften,” siger han.

LÆS OGSÅ: De bedste vinproducenter i Grækenland

LÆS OGSÅ: 5 tjenere fra helvede

LÆS OGSÅ: 8 gastronomiske oplevelser i Stockholm