Er du træt af, at køleskabet - bortset fra for gammel minimælk og din kollegas uspiste madpakke - altid er rungende tomt, hver gang I får lyst til at drikke en fyraftensøl på kontoret?

Og er det en ringe trøst, at I må skåle i lunkne Ceres fra tankstationen, når I alligevel forsøger at komme i fredagsstemning?

Så er der nu råd at hente med en ny service, der hver uge kan levere kasser med spændende specialøl direkte til din arbejdsplads.

Firmaet Beer Buddy tilbyder nemlig virksomheder at abonnere på kasser med gode øl fra et stort udvalg af mikrobryggere, som ankommer den dag på ugen, det passer jer bedst at få en lille en efter arbejdstid. Vel at mærke i tide til, at I kan nå at få dem kølet ned.

Beer Buddy er for øl, hvad Aarstiderne er for grøntsager: en abonnementsordning på pakker med et kurateret indhold, som du ikke på forhånd kan vide, hvad er, men som er udvalgt med kærlighed til og interesse for kvalitet og velsmag.

Folkene bag konceptet vil gerne udbrede kendskabet til de mindre kendte bryggerier i Danmark, og derfor kan man ikke selv vælge, hvilke øl man får i kasserne.

Kasserne indeholder to-fire, som oftest tre forskellige øl, og indholdet veksler fra gang til gang.

”Vi har selv den hårde tjans at prøvesmage alt det øl, som vi sender ud,” siger Simon Jones-Mortensen, der sammen med makkeren Michael Schlenzig lancerede deres mikrobryg-service for et lille halvt år siden.

De to mænd arbejder begge to i reklamebranchen, hvor de hver har arbejdet i 10-15 år og i dag driver et reklamebureau sammen.

Ideen til Beer Buddy udsprang af, at de to reklamemænd alt for ofte havde siddet på arbejdspladser med en kedelig øl i hånden – eller måske endda ølløse, når det pludselig var blevet fredag igen. Samtidig havde de bidt mærke i convenience-bølgen, der fylder meget mere i USA og England, end den gør herhjemme, hvor det stadig ikke er helt så almindeligt at få alting bragt til døren.

I hvert fald ikke sådan noget som en fredagsbar.

Da de fandt ud af, at der ikke rigtig var nogle konkurrenter på markedet, gik de uden den store reklamekampagne i gang med at tilbyde firmaer at levere dem kasser med udvalgte specialøl.

Beer Buddy har to forskellige muligheder: en såkaldt behagelig kasse, der giver en blød introduktion til specialøl, samt ’den smagfulde kasse’, der giver ganemusklerne lidt mere modstand. Den første koster 425 inklusive moms og forsendelse, den anden koster 475 kroner for 10-12 flasker, afhængig af størrelse.

Og selvom der kan købes mange mainstreamøl for den pris, så mener bagmændene, at prisen er rimelig i forhold til, at ingen af de øl, de pakker i kasserne kan findes i gængse supermarkeder, at du slipper for selv at gå på jagt efter dem, og at der er tale om øl af høj kvalitet. På den måde appellerer Beer Buddy mere til folk, der vil smage, end folk, der vil være stive.

”Man skal have en interesse for det, det er jo dyrere øl, vi leverer. Vi vidste, at interessen for en enkelt god øl frem for flere Tuborg eller Heineken var til stede på kreative arbejdspladser som reklame- og kommunikationsbureauer, tegnestuer og pladeselskaber, så det var der, vi begyndte. Men vi henvender os til alle brancher i hele landet,” siger Simon Jones-Mortensen.

Hverken han eller Michael Schlenzig er som sådan øleksperter, men de har begge to længe været glade for at gå på ølbar og udvide deres kendskab.

I arbejdet med at udvælge øl til deres kasser og med at prøvesmage øl fra Danmarks mere end 180 bryggerier (der er kun danske øl i kasserne) er deres horisont så blevet endnu bredere.

”Jeg var mest til det mørke. Stout, red ale og porter. Og Michael var mest til frugtige IPA’er, da vi begyndte på det her. Men når man smager, så rykker man sig, så nu er vi begge to rykket ind på hinandens domæner,” siger Simon Jones-Mortensen.



Han håber, at hans og makkerens udvalg af øl fra bryggerier som To Øl, Howling Monkey, Rocket Brewing, Gundestrup Mejeri & Bryghus, Bryghuset Kragelund, Ladager Bryghus, Hallegaard og Det Lille Bryggeri ikke kun vil blive benyttet af feinschmeckere, men også af folk, der bare har lyst til at blive rykket lidt.

”På ølbarer kan der godt være et vist snobberi omkring tørhumling, vildgær og andre fagtermer, som man for min skyld gerne må dyrke, men som man ikke behøver ikke at vide noget om for at kaste sig ud i at smage noget nyt. Med vores koncept kan du bare læne dig tilbage og nyde. Vi vil bare gerne opgradere den øl, du får om fredagen, inden du skal hjem.”

Simon Jones-Mortensen fortæller, at Beerbuddys netværk af brugere er vokset tilfredsstillende de første par aktive måneder, og at de to bagmænd nu planlægger at gå bredere ud med markedsføring.

På længere sigt håber han på, at der vil være penge nok i det, til at firmaet kan få sin egen kølevogn og reagere endnu mere spontant på kontorfolkets tørst. Dog nærer han og partneren ikke nogen drømme om at blive ølhandlere på fuld tid:

”Det er en stor interesse, og det er skidesjovt. Men vi kommer nok aldrig til at droppe vores rigtige arbejde.”

Bestil din næste fyraftensøl her.

LÆS OGSÅ: Dansk ølkonges anbefalinger til New York

LÆS OGSÅ: Surt øl er det hippeste du kan drikke lige nu

LÆS OGSÅ: Fadlagring for millioner : Her er whiskyen der bryder alle rekorder