2016 var et forfærdeligt år, mener mange. Men ikke Max Hamburgers. De valgte nemlig at investere i grønne alternativer til menuen af klimavenlige årsager, og det gav bestemt ikke kun point på karmakontoen.

I løbet af 2016 viste det sig nemlig, at salget af de veganske og vegetariske burgere blev firdoblet, ifølge burgerkædens svenske pressemeddelelse. Og tendensen er den sammen herhjemme.    

”Det kom helt bag på os, at efterspørgslen ville blive så stor på de vegetariske og veganske produkter, efter at vi lancerede kampagnen i starten af 2016,” siger Michael Raffnsøe, partner hos Max i Danmark.

De grønne bøffer i burgerne består af alt fra bønner til æg, alt efter hvilken variant man ønsker. Og så er der en særlig vegansk udgave med Oumph-strimler, der til forveksling minder om pulled pork, men egentlig består af soyabønner. 

Det kan måske lyde en anelse besynderligt, men faktisk er det langt fra kun vegetarerne, der bestiller de grønne burgere. 

”Der er selvfølgelig kommet en helt ny kundegruppe af vegetarere og veganere, der spiser hos os, som ikke gjorde det før, men også vores eksisterende kunder flexer i langt større grad mellem de klassiske burgere og de nye grønne burgere,” siger Raffnsøe.  

I går startede en ny BBQ-kampagne hos Max Burger, og her var der også en ny grøn Halloumi-burger at finde, hvor bøffen blandt andet består af æg, og det bliver bestemt ikke sidste gang, når nye kampagner går i gang for Max, siger Raffnsøe: 

"Fremadrettet, når der skal lanceres nye kampagner, så vil der altid også være en vegetarisk burger at finde i kampagnen."

LÆS OGSÅ: "Tørstslukker uden hovedpine: Alkoholfri øl boomer i Danmark"

LÆS OGSÅ: "Den vi har ventet på: Nu kommer Fernet som øl"

LÆS OGSÅ: "Kød + tid: Sådan laver du den perfekte ragú alla bolognese"