For et par år siden forsøgte kaffefabrikanten Peter Larsen Kaffe sig så småt med et nyt produkt. Kold, sort kaffe. Prøveballonen blev sat op til Roskilde Festival. Og den fløj: Flaskerne blev revet væk.

”Der kunne vi se, at folk syntes om det. At det var holdbart at satse på koldbrygget kaffe,” fortæller Lars Aaen, der er udviklingschef hos Peter Larsens Kaffe.

Hvis du har frekventeret mange kaffebarer i Tokyo og New York, har du højst sandsynligt fuldstændig styr på, hvad koldbrygget kaffe er. Styr på, at der ikke bare er tale om kaffe, der har stået så længe, at den er blevet kold.

Vi tillader os alligevel at give en forklaring:

LÆS OGSÅ: Fra kaffe til cocktails: 7 københavnske tagterrasser du skal besøge

I modsætning til mange former for iskaffe, som for eksempel is-latten, bliver koldbrygget kaffe ikke blot serveret kold. Som navnet indikerer, er den også fremstillet ved en proces, hvor kaffen aldrig kommer i kontakt med varmt vand. Processen er simpel, men tidskrævende. Malede kaffebønner trækker med koldt vand i køleskabet, typisk i 16 timer, inden væsken filtreres og er klar til servering.

Det giver en kold kaffe, der er velegnet til varme dage, men som har en mild og blød smag, fordi man undgår at udtrække mange af de bitterstoffer, som man uundgåeligt får med, når man brygger kaffe ved høje temperaturer.

Til gengæld er man nødt til at bruge en del flere bønner for at opnå en fylde i smagen, der minder om den, man opnår, når man laver kaffe med varmt vand. Sammen med den lange trækketid er det med til at banke koffeinindholdet i kruset op.

”Koffeinen i en kop koldbrygget kaffe hos os svarer til cirka 2,5 almindelige kopper kaffe,” siger Lars Mørch, der er medejer af firmaet Risteriet, der har to cafeer i København og en i Tisvilde.

For at udligne den høje koncentration af koffein en lille smule serverer Risteriet sin kaffe med isterninger, som fortynder drikken en anelse.

LÆS OGSÅ: Hemmeligheden bag Super Cup-succesen: Så fed var Bendtners ferie



”Det giver den rette balance,” siger Lars Mørch. Han fortæller, at Risteriet har solgt koldbrygget kaffe i deres cafeer igennem et par år, men i meget lille målestok – en stempelkande om dagen eller lignende.
 
I år har de fået brygget 600 liter på én gang, så der er til en hel sæson. De har nemlig samtidig fået den kolde kaffe pasteuriseret, så den kan holde sig helt op til halvandet år på køl i lufttætte bag-in-boxes, som man kender dem fra vinindustrien.

LÆS OGSÅ: 7 cocktail-tendenser: Sådan drikker vi i 2015

”Vi tror på, at koldbrygget kaffe kun lige er startet. Ikke mindst fordi det sammenlignet med for eksempel is-latte er meget fedtfattigt,” siger Lars Mørch.

Han fortæller, at Risteriet blandt andet serverer små smagsprøve-shots til dem, der ikke ved, hvad det er. I filialerne i København går det ret godt med at sælge den koldbryggede kaffe, mens det går lidt mere trægt i Tisvilde.

”Der synes folk nok, det er lidt for underligt. Der foretrækker de is-latten, som de kender,” siger han.

Hos Peter Larsen Kaffe satser man også stort på den kolde kaffe. Producenten har lanceret tre slags, en stærk, en mild og en med lakridssmag, som bliver solgt på flaske, blandt andet hos supermarkedskæder som Meny, Kvickly og Brugsen. Udviklingschef Lars Aaen kan ikke oplyse om den eksakte omsætning.

LÆS OGSÅ: Sære apparater: Sådan brygger de kaffe på Københavns toprestauranter

”Men vores oprindelige salgstal og estimater er for længst overskredet, så vi er overordentlig tilfredse med, hvordan forbrugerne har taget produktet til sig,” skriver han i en mail til euroman.dk. Det gælder ikke mindst på festivaler og andre kulturelle arrangementer, hvor firmaet driver kaffebarer.
 
”Her andrager Koldbryg på flere arrangementer helt op til 20% af kaffebarernes samlede omsætning.”


 
Bliv ven med os på Facebook

LÆS OGSÅ: Mjød: Verdens ældste alkohol er den hippeste nye drikke-trend 


LÆS OGSÅ: Yuccien: Hipsteren der blev voksen

LÆS OGSÅ: 20-årig champagneimportør: Sådan tjente jeg min første million