Siden Nestlé lancerede hvid chokolade sidst i 1930’erne, har verden været delt over i tre: De, der elsker den bitre klassiske chokoladesmag, de, der tager den med mælk i, og de, der kan lide den sødfede hvide.

Nu får chokoladepublikummet en ekstra valgmulighed: lyserød chokolade. 

Det har jeg da spist, tænker du måske, men det er ikke sandt. Hidtil har lyserøde og røde chokolader været tilsat farvestof. Den nye lyserøde chokolade er en helt ny chokoladetype, der fremstilles ved at anvende den lyserøde farve, som modne chokoladebønner har, inden de bliver fermenteret, hvorved de skifter farve til brunlig.

Præcis hvordan det foregår, har Barry Callebaut, den schweiziske chokoladegigant, der har fundet formlen bag den lyserøde chokolade ikke afsløret.

Men at virksomheden, der producerer over en million tons kakao om året og arbejder sammen med en række store chokoladevirksomheder, for eksempel Nestlé og Hershey’s og Cadbury, regner med at lave penge på produktet, som Barry Callebaut ikke kalder lyserødt, men det mere kønsneutrale rubinrødt, lægges der ikke skjul på.

”Forbrugerundersøgelser på meget forskellige markeder bekræfter, at rubinrød chokolade ikke bare tilfredsstiller millenials’ (unge mellem cirka 15 og 35, red.) lyst til selvforkælelse, men også forbrugernes købetrang efter dyrere produkter,” siger Barry Callebauts chef for udvikling og kvalitet, Peter Boone på fabrikantens egen hjemmeside

Det rubinrøde chokoladeprodukt blev lanceret i Shanghai i tirsdags, og lokaliteten var ikke tilfældig, idet firmaet satser stort på, at kineserne vil tage den nye chokoladetype til sig, fordi de godt kan lide farven.

“Vi har haft rigtig god respons i de af vores kernelande, hvor vi har testet produktet. Men vi har også haft god respons i Kina, hvilket er usædvanligt for en chokolade,” siger administrerende direktør Antoine de Saint-Affrique til finansmediet Bloomberg, der rapporterer, at den lyserøde chokolade er resultatet af ti års laboratoriearbejde.

Dog er det ikke alene den nye chokoladetypes udseende, der skal sikre dens succes. Ifølge skaberne har den også en helt særegen smag, der hverken er bitter, mælket eller sød, men er sursød som bær, og som kombineret med en saftig og glat mundfølelse, skal kunne vinde nye tilhængere for kakaoprodukter. 

LÆS OGSÅ: Gnocchi og 10 andre mad- og drikkevarer du udtaler forkert

LÆS OGSÅ: 10 Instagram-venlige restauranter du skal kende, hvis du vil ses, når du spiser

LÆS OGSÅ: I stålets rige: Kom med til byen hvor de laver Japans bedste knive