Da Roskilde festivalen i weekenden åbnede portene til campingområdet og tusindvis af musikglade festivalgæster slog lejr, åbnede de ikke kun op for en uge i musikkens tegn. Der blev i høj grad også åbnet for en festival for maven og ganen.

Roskilde er også god mad
Festivalen vil  nemlig også være kendt for sin gode mad. ”Der er mange festivaler i udlandet, hvor de kun serverer pomfritter og burger, og det er ikke nok for os”, fortæller Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival. Derfor er der i år - for første gang i festivalens 42 år lange historie - blevet lagt en samlet strategi for spiseoplevelsen på festivalen.

Strategien giver sig til kende i mange forskelligartede initiativer. Blandt andet har michelin-kok og tidligere leder af det danske kokkelandshold, Per Mandrup, givet en del af boderne et gastronomisk service-eftersyn, mens der også er blevet udviklet metoder til at mindske madspild i de mange madboder.

Desuden lancerer Roskilde Festival i år app’en ”APPetizer”, der udover at hjælpe festivalgængerne med at finde et godt måltid mad, også er med til at synliggøre den nye prioritering af spiseoplevelserne på festivalen.

gastro på Roskilde
Særligt interessant er dog programmet over mad-events. En genre festivalen ikke har begået sig i tidligere. Her finder man navne fra den Københavnske madscene som NaCl, Nose2Tail og pop-up fænomenet Rødder, men også initiativer som en discountvinsmagning, et sanselaboratorium, en grød-workshop og et sønderjysk kagebord er at finde på et overraskende alsidigt madevent-program.

Når festivalen i år, gennem en lang række ambitiøse mad-events, vælger at sætte spiseoplevelsen i centrum og derved gør opmærksom på, at mad - heller ikke festivalmad - ikke bare er et spørgsmål om at blive mæt, sidder gastro derfor med ved langbordet. 

Vi tager dig blandt andet med til showcooking, fra mord til bord spisning og på pop-up restaurant. Se hele festivalens madprogram her og følg med her på sitet, når gastro endnu engang sætter kursen mod Roskilde. 

Se Jesper Uhrups madanmeldelser fra Roskilde Festival 2011 her.

TIP! Du kan downloade APPetizer via Appstore eller Google Play eller du kan sende en sms med RF FOOD til 1204.

Fakta om maden på Roskilde Festival:

- I 2011 købte publikum ca. 1 million liter øl, 4 tons økologisk fair trade kaffe og 40.000 liter vin.
- Samme år blev der spist ca. 150.000 burgere, 30.000 pizzaer og 15 tons pommes frites.
- Der omsættes for ca. 80 millioner kroner i festivalens madboder fra lørdag til mandag.
- Der bliver spist over 3 millioner måltider i løbet af de 8 dage festivalen varer.