De har med garanti infiltreret din hjerne, uden du har lagt mærke til det. Du skal blot høre de første to sekunder, og pludselig står du og synger en formfuldendt sang om k-salater og badeværelser fra Aubo. Med deres jingler og til tider tåkrummende ordspil fanger de dig i løbet af millisekunder. 

Måske får du en uforklarlig lyst til at tage i Biva eller at blive kunde hos Sonofon. Reklamer laver inception på os og planter små idéer i vores underbevidsthed, hvorfor de fleste af os i dag eksempelvis kan en hel propagandasang om, hvor fantastisk Telias netværksdækning er.

Vi har samlet en liste med de allermest, lad os bare sige, fængende reklamer fra 00’erne, som vi på alle måder har savnet. 

1. "Vi ses i Biva"

Hvis du savner stuemøbler i lyst laminat og sovesofaer med kinesiske tegn, så vil Biva-reklamen unægtelig varme dit hjerte. Biva-damens karakteristiske peg ud i luften er på alle måder en imponerende kunst.

På én gang ser det utroværdigt, indstuderet, påtaget frisk og ukomfortabelt ud for hende selv. Tilsat en trompetimiteret underlægningsmelodi, der mest af alt giver dig stress og lyst til at græde, er det helt perfekt. Gad vide, hvor mange gange ”Vi ses i Biva”-scenen skulle tages, førend den simpelthen bare sad ’lige i skabet’.

2. U$O og Jøden for Sonofon

”For fire-ni-ni får du yeah fri-fri”. Sonofon-call-piger i lædernederdele og stramme lyseblå skjorter, der fistpumper i et boogie woogie-optog på skrivebordene i et åbent kontorlandskab, jøden i rasta-kostume og Danmarks hurtigste rapper U$O som call-chefen Stig, der kaster håndtegn.

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke. U$O og Jødens karrierer peakede utvivlsomt simultant med denne Sonofon-reklame. U$Os cornrows og DJ Aligator-skæg er i øvrigt noget, vi håber at få et gensyn med meget snart. 

3. Interflora: "Husk, hvad blomster kan gøre"

Bare rolig. Hvis du gerne ville gøre kur til din kone med et lækkert forspil, der giver pote, så behøver du såmænd ikke gøre andet end at klø dig selv i røven og pille store nullermænd ud af din navle. Du skal bare huske at give hende nogle blomster engang imellem, så er den hjemme. Det var Interflora så venlige at minde os om. 

4. Aubo køkken og bad, yeah

En yderst frisk og veloplagt ejendomsmæglertype viser dig med sang og fagter, hvorfor Aubo er det helt rigtige sted at købe køkken og bad. Reklamen er ydermere et eksempel på, hvor vidunderligt det er, når sang og koreografi bare går op i en højere enhed.

Sætningen: ”Det kan være, du trænger til en optur,” bliver naturligvis akkompagneret af Aubo-manden, der lige trækker proppen op af en flaske vin med overdrevne armbevægelser.

Det hører med til historien, at denne reklame rent faktisk er en genindspilning. Badeværelsesmoden skifter jo, så selvom reklamen naturligvis fungerer fuldkommen upåklageligt, må man jo følge med tiden og lave en ny.

Sangen og koreografien er præcis den samme. Kun manden er udskiftet og placeret i nye køkkener og badeværelser. Men hvorfor skulle man også lave noget om, der fungerer helt perfekt? Se den originale reklame her.

5. Anne Gadegaards 'shabbadibbadab'

”Shabbadibbadab shabbadibbadab aj aj aj aaaaaj.” Undskyld. Du får muligvis dette vidunderlige omkvæd fra ’Arabiens drøm’ på hjernen resten af dagen, men ingen liste over uforglemmelige reklamer fra 00’erne uden Anne Gadegaards debutalbum efter hendes MGP-sejr. Hvis du også var en af de uheldige, der ikke nåede at anskaffe dig CD’en, kan du jo om ikke andet nyde reklamen og for en stund glemme, hvor dårligt det gik for hende, da hun ’gentog successen’ til de voksnes Melodi Grand Prix sidste år. 

6. Fyns VVS

Hundredekronesedlerne løber ned i lokummet i en lind strøm. Det gør de, fordi et toilet, der løber, kan koste dig tusinde af kroner om året. Heldigvis kan Fyns VVS hjælpe dig! Det er om muligt en meget lokal reklame, men til gengæld er effekterne uimodståelige. Og så er det et klasseeksempel på indstuderede manuskripter med klichefyldte ordspil og fagter og på, hvor trendsættende DJ Aligator var for skægmoden i 00'erne. Se bare på U$O. 

7. "Telia dækker Danmark"

Telia benytter sig af det gode gamle trick med en stemme, der er så gennemtrængende, at den overdøver din mors. Og så på en Hot Chocolate-melodi. Den ’fjollede’ syngende mand i en skrig-lilla latex-heldragt gøgler rundt på en ethjulet cykel fra et postkort af Holstebro til Bornholm til Aarhus, for ’Telia dækker eddermugme hele landet’. Hvilket slogan. Ironi til side – det er jo vitterligt umuligt ikke at få ’Telia dækker Danmark’ på hjernen.

8. Daim og lækre damer

Med Daim i munden ænser du intet omkring dig. Der er her tale om et glædeligt gensyn med polyfoniske ringetoner - og så er der skruet godt op for de knasende karamellydeffekter, så hovedpersonen ser end ikke Sofie fra sidste sommer i usædvanligt lavttaljede bukser med et bredt simistensbroderet hoftebælte. Mums. 

9. Hits for Kids

Opsamlingscd'er er efterhånden en saga blot, men hvor var det vidunderligt at få et medley af børnenes yndlingssange i reklamepausen til Robinson sammen med kaffen og snøflerne. Jo, Hits for Kids kunne noget. Har vi måske set Lady Gaga og Crazy Frog sammen i en dejlig symfoni siden?