Et elektrisk køretøj blev for nylig Danmarks mest crowdfundede produkt nogensinde.

15. september overhalede den sammenklappelige elcykel med det venskabelige navn Mate nemlig den hidtidige rekordholder, en trådløs dingenot ved navn Airtame, der muliggør skærmdeling fra forskellige gadgets, og som i 2014 fik opbakning for omtrent 11 millioner kroner.

Efter at have passeret rekordholderen har elcyklen så fortsat sin sprint, og i dag er den støttet for over 17 millioner kroner, og der er stadig små to uger tilbage af kampagnen, der kører indtil den 9. oktober.

”Vi håber, at beløbet kommer endnu højere op. Vi håber, at vi har skabt noget, der for alvor giver genlyd internationalt,” siger Julie K. Carton, der har stiftet firmaet Mate.Bike  sammen med sin bror, Christian Adel Michael.

Det var hans ide at lave en elcykel, og de to iværksættere blev enige om, at den skulle være til at betale, samtidig med at den var flot.

”Batteriet på mange elcykler bliver lidt klodset. Vi har lavet en sporty, bmx-inspireret cykel med et cool design, hvor selve elektronikken ikke er særlig synlig.”

Mate kommer med syv gear samt et lithiumbatteri, der er skjult i stellet og kan holde 80 kilometer på en enkelt opladning.

Ud overdens formgivning mener Julie K. Carton, at det er cyklens sammenklappelighed, der har fået crowdfundere fra over 50 lande til at spytte penge i projektet.

”Der er mange storbyer i verden, hvor du ikke kan lade din cykel stå på gaden, uden at den bliver stjålet. Men det er ikke et problem med den her cykel. Mate er utrolig nem at folde sammen og tage med dig, ligegyldig hvor du er.”

Mate kommer i fire farver, grøn, sort, rød og hvid, og indtil kampagnen udløber, kan den fås fra 6500 kroner og opefter. Derefter vil cyklen kunne købes fra en endnu ikke oprettet webshop, hvor meget den kommer til at koste, kan endnu ikke siges.

”Men det er vores målsætning, at den skal være betalelig. Den bliver nok ikke lige så billig, som den er nu. Men vi vil forsøge at holde priserne så lave som muligt. Og desto større volumen på crowdfunding-kampagnen, desto større er mulighederne,” siger Julie K. Carton.

LÆS OGSÅ: Dansk iværksætter: "Vi vil lave verdens bedste t-shirt"

LÆS OGSÅ: Lucas Graham har higet efter berømmelsen siden barndommen

LÆS OGSÅ: Solbriller der snapper: Snapchat laver sit første fysiske produkt