Jens Grønlund er lidt af en bonderøv, hvis han selv skal sige det.

På syngende fynsk fortæller han om opvæksten i Søndersø nord for Odense, hvor familiens elinstallatørforretning gennem 100 år har været en fast forankret del af lokalsamfundet, og hvor det har ligget naturligt, at mændene i generationer har ført familieforetagenet videre.

Men vi møder 32-årige Jens Grønlund i omgivelser langt fra hans ophav. Nærmere bestemt i TDC-hovedkvarteret i Sydhavnen, hvor han siden 2015 har siddet øverst på direktørskamlen for telebranchens unge rebel, Telmore. 

"Det havde været det mest naturlige, at jeg overtog familievirksomheden og førte den videre, og for mine forældre havde det været det letteste at påvirke en ung knægt til at gå af den sti. Men mine forældre har altid villet, at jeg skulle afsøge, om der var veje, der passede bedre til mit liv," fortæller Jens Grønlund.

Han er en af landets yngste topdirektører med mere end 12 års ledelseserfaring. Efter folkeskolen gik han en bue udenom den oplagte elektrikeruddannelse og søgte i stedet mod gymnasiet og videre på universitetet til en uddannelse som cand.merc. i strategi og organisation.

Det var på universitet, at han lagde fundamentet til det, der uden overdrivelse kan beskrives som en kometkarriere. Som 19-årig i 2004 fik han sit første salgsjob, der i en årrække var hans karrierevej.

I en annonce i lokalbladet søgte Berlingske Media efter energiske bladsælgere. Jens Grønlund søgte, og blev ansat som timelønnet ved siden af studiet. 

"Jeg husker, at jeg de to første dage solgte absolut ingenting. Jeg tænkte ved mig selv; Det her jeg sgu dårlig til," griner Jens Grønlund og fortsætter:

"Med tiden lærte jeg teknikker og fik gang i salget, der gjorde, at jeg kunne tjene 300 kroner i timen, hvilket var langt højere end det, jeg kunne få på den lokale grillbar."

Salg og afsætning har altid interesseret ham. Han er optaget af målbare resultater og at drive mennesker mod et fælles mål. Derfor har Jens Grønlund allerede fra en tidlig alder med succes søgt indflydelsen.

 Foto: Tine Sletting

Man skal holde tungen lige i munden for at holde styr på Jens Grønlunds karriere internt i Berlingske Media. Fra ansættelsesåret i 2004 og frem til 2009 gik han fra titel som salgskonsulent til at være supervisor, inden han i en alder af blot 23 blev salgsleder af teamet.

"Det har altid ligget til mig at søge indflydelse. Jeg tror, det kommer fra min opvækst. Som selvstændig har du altid hånden på kogepladen i forhold til at opnå resultater. Du har et ansvar over for din virksomhed, dine ansatte og din familie," siger Jens Grønlund og fortsætter:

"Jeg er ekstremt fokuseret på at opnå resultater, og så har jeg meget vindermentalitet. Det er nok de dna'er, der er tydeligst hos mig. Når fodboldtalentet ikke berettiger til mere end Serie 2, så er salg en fed branche at drive sin professionelle karriere ind i. Der er nogle klare mål, og det er tydeligt, om du er en succes eller en fiasko."

Vejen til toppen som en af landets yngste direktører tog ham i 2009 forbi Berlingske Media i København, hvor Jens Grønlund var blevet tilbudt stillingen som telemarketingschef i et avismarked i opbrud med hård kamp om kunderne.

25 år gammel fik han ansvaret for at vende en nedadgående kurve i et mildest talt ikke velfungerende callcenter samt det ledelsesmæssige ansvar for en medarbejderstab, der langt overvejende var ældre end ham selv.  

"Som ung leder skal man være bevidst om sin alder. Hvis man ikke er bevidst om den, så er man idiot. Man er nødt til at være opmærksom på og have respekt for, at der nogle med et erfaringsgrundlag, der er større end ens selv," fortæller Jens Grønlund og fortsætter:

"Men for mig handler ledelsesdisciplinen om at få det bedste frem i mine medarbejdere frem for at tro, at jeg også skal være fageksperten. Forstår man den lederrolle, er det min erfaring, at alder ikke betyder alverden" siger Jens Grønlund. 

Jens Grønlund er ikke bleg for at fortælle om sin tid hos Berlingske Media som en succes målt på den lange bane. Men han understreger samtidig, at han undervejs måtte træffe beslutninger, der var upopulære blandt medarbejderne. Først i stillingen som telemarketingschef og senere i 2011 som salgschef med ansvaret for at samle koncernens bladsalg i en samlet salgsorganisation. 

Men han havde ambitioner om at komme endnu dybere ind i værdikæden, som han selv udtrykker det. Ind der, hvor de strategiske beslutninger bliver truffet højest i hierarkiet.

Den mulighed tilbød sig 2013 hos Telmore via stillingen som kommerciel chef for landets unge innovative og rebelske teleselskab. Telmore blev stiftet i 2000 af serieiværksætteren Frank Rasmussen, som den første onlinebaserede konkurrent til de etablerede kræfter, men blev i 2004 opkøbt af TDC Group, hvor de i dag eksisterer som et selvstændigt selskab.

Telmore blev sat i verden i protest mod "de store teleselskabers høje og uigennemskuelige priser og besværlige abonnementer." Det er den arv, Jens Grønlund i dag skal føre videre som direktør for Telmores godt 600.000 kunder, efter at han i 2015 overtog posten fra Rasmus Busk. 

Det var naturligt at give stafetten videre til Jens Grønlund, der i længere tid havde fungeret som højre hånd til Busk og havde været med til at lægge strategierne for fremtiden i en branche præget af omskiftelighed og tårnhøj konkurrence.

"Jeg plejer at sige, at Telmore er en teenager i god form. Vi har en historie, som de fleste kender, og vi lever et godt liv som en del af TDC. Men vi er også dem, der tør at gå egne veje og gå de andre lidt på klingen," siger Jens Grønlund. 

Foto: Tine Sletting

Med steppet op som direktør følger også en række nye opgaver for 32-årige Jens Grønlund. Både på det ledelsesmæssige plan, men også i forhold til at føre Telmore sikkert igennem et konkurrencepræget marked med kritiske og forvente forbrugere. 

Hvor det for få år siden gjaldt for telebureauerne om at råbe højest til forbrugerne om de laveste priser, oplever Jens Grønlund i dag, at markedet har ændret sig. Nu handler det foruden de klassiske mobilprodukter som tale og sms også om at give forbrugerne en merværdi, når de tegner abonnement.  

Hos Telmore hedder løsningen Telmore Play, der giver forbrugerne tale, data og underholdning som musik- og streamningstjenester og bladabonnementer samlet i ét.

"Vi kan se, at forbrugerne i forhold til tidligere i langt højere grad efterspørger gode oplevelser. Kundernes forventninger til et teleabonnement er ændret. Smartphonen er blevet centralt for alt, hvad vi foretager os, og vi kan se, at dataforbruget stiger voldsomt. Kunderne forventer lynhurtig forbindelse, uanset hvor de er. Det stiller krav til os som teleoperatører i et nyt omfang," siger Jens Grønlund og fortsætter:

"Når Netflix med sine hundredvis af programmører lancerer en ny applikation med en brugerflade, der er super intuitiv og brugervenlig, så har det også indvirke på os. Brugerne forventer simpelthen, at vi også leverer et produkt, der er let og tilgængeligt nu og her. Tålmodigheden er blevet ekstrem kort. Vores vigtigste opgave er at gøre vores eksisterende kunder tilfredse."

På den ledelsesmæssige front har det også haft betydning at blive udnævnt som direktør. På en almindelig arbejdsuge veksler Jens Grønlund mellem TDC-hovedkvarteret i Sydhavnen og kontoret i Høje Taastrup med godt 200 Telmore-ansatte.

Han er den moderne ledertype, der gerne vil have, at medarbejderne engagerer sig og fortæller ham deres mening. Derfor sidder han også ude blandt alle de andre medarbejdere, der hos Telmore har en lav gennemsnitsalder.

"Det er klart, at kompleksiteten er blevet større, siden jeg blev direktør. Den største forskel tidligere er, at jeg altid har været vant til, at jeg kunne tage telefonen og ringe et niveau op, når jeg var i tvivl. Som direktør er jeg ofte det sidste led. Dér, hvor beslutningen skal træffes," siger Jens Grønlund.

"For mig er det vigtigt, at mine medarbejdere udfordrer mig hele tiden, så vi ender med at træffe de rigtige beslutninger. Som leder er min vigtigste opgave at bringe medarbejderne og organisationen et sted hen, de ikke selv var kommet. Det stiller krav til mig som leder om, at jeg ikke kan sidde og putte mig væk, men at jeg tør stille mig frem og stille krav."

Et af Jens Grønlunds ledelsesmæssige forbilleder er den legendariske og blandt nogle notorisk berygtede Sir Alex Ferguson, der enerådigt stod i spidsen for favoritklubben Manchester United i perioden 1986-2013. 

Ifølge Jens Grønlund kan man drage paralleller mellem virksomhedsledelse som i Telmore og det at stå i spidsen for et fodboldhold. Ikke nødvendigvis i forhold til moderne ledelsesstil, men i forhold til troen på egne evner.

"Der er noget omkring attitude, vinderkultur og selvtillid, som går igen, uanset om man laver forretning i en organisation eller spiller Champions League. Jeg tror ekstremt meget på, at hvis du kan fordre den sunde selvtillid, hvor man ydmygt går til tingene, så overkommer du langt mere. Selvtillid er fuldstændig afgørende. Det er en af mine roller som chef at føde selvtillid ind i organisationen," forklarer Jens Grønlund: 

"Alex Ferguson var meget grundfæstet som leder. Han viste, hvad der var hans styrker og svagheder, og han troede ekstremt meget på, hvad hans styrker kunne udrette. Det har jeg taget med mig. Jeg ved godt, hvor jeg er stærk, og hvor jeg har svagheder. Jeg bruger 80 procent af min tid på de ting, jeg er stærk til, og 20 procent på at udvikle på mine svagheder."

Hvorfor ikke vende regnestykket om og fokusere endnu mere på det, du er dårlig til?

"Overordnet er det, at jeg tror på, at jeg kan blive blandt de bedste qua mine stærke sider. Det vil jeg gerne dyrke. Det tror jeg på kan bringe mig langt. Jeg tror ikke på, det kan bringe mig lige så langt at fokusere overvejende på mine svagheder. For i bedste fald så bliver jeg middelmådig, og det får mig ikke til tops. På sin vis er der også noget fodboldanalogi i det. Der er jo ingen grund til, at en god forsvarsspiller skal forsøge at blive Zlatan. Men omvendt nytter det heller ikke noget, hvis Zlatan slet ikke kan forsvare, for så opstår der huller i organisationen."  

Du siger det kan bringe dig langt - hvad er din ambition?

"Jeg er ikke ekstremt eksplicit omkring, hvor jeg skal være om fem år. Jeg tror meget lidt på minutiøse karriereplaner. Jeg tror i langt højere grad på, at man skal starte med at være en sindssyg stærk succes i sit nuværende job. Det er det, der kvalificerer dig til det næste skridt i karrieren. Det er det, der gør, at både chefen, kollegaerne og en samarbejdspartner taler godt om dig, hvis en headhunter ringer. Jeg har altid haft fokus på at være en succes i nuet. Det har indtil videre båret mig til der, hvor jeg er, og hvor jeg er godt tilfreds. Men så er det klart, at jeg på sigt har ambitioner om at opnå andre udfordringer, der også er med til at udvikle min karriere."

Foto: Tine Sletting

LÆS OGSÅ: Liebhavermægler Adam Schnack: ”Forbløffende mange unge har råd til boliger til plus 10 millioner”

LÆS OGSÅ: 
Her er mit cv med fiaskoer, jeg aldrig fortæller om

LÆS OGSÅ:  
Business class: "Jeg er ekstremt optaget af at acceptere fejl. Jeg har selv truffet mange fejlbeslutninger i min karriere"