I mit job er jeg hele tiden inde i en tidslomme, og jeg går på skattejagt hver dag. Hernede i kælderen bliver jeg mindet om, hvordan vi gik klædt engang. Når jeg fx går ind i gangen for 70’erne, kommer jeg til at tænke på det meget stramme tøj, jeg selv gik i, hvilket ofte var ribstrik med mange detaljer og store fodvidder i bukserne og en lille halvstøvle med en høj hæl. Det kan jeg reelt gå ind og finde hernede, og det er sjovt for mig at få de flashback i dagligheden.

"Jeg plejer at sige, at vi har 65.000 kostumer, men i virkeligheden har vi mange flere. Tøjet starter helt tilbage fra middelalderen og kører op til i dag. Alt er tidsregistret og delt ind i gange. Lageret blev skabt i 1964 af DR, og vi er Skandinaviens største kostumelager.

Det er en guldgrube at have, for dengang DR havde monopol, blev mange kostumer fremstillet på eget værksted, og dem har vi stor glæde af i dag. De bliver genbrugt til egne produktioner eller af andre tv-stationer, filmprojekter og i reklamefilm.

Min allerførste opgave i jobbet var for Hr. Skæg, og jeg måtte bare springe ud i det. Jeg mødte Mikkel Lomborg, og han kom ned til mig og sagde, at han skulle lave et nyt børneprogram.

LÆS OGSÅ: Sådan føles det at være lommetyv

Jeg fik at vide, at Hr. Skæg skulle være rød i tøjet og have et langt fuldskæg, der skulle gå ned til gulvet. Mikkel er 1,90 meter høj, hvilket gjorde det til en stor udfordring, for vi havde ikke meget rødt tøj, så jeg fandt faktisk tøj fra to tidsaldre – fra 80’erne og 90’erne – og satte de to ting sammen. Vi blev enige om, at han også skulle have en sort skjorte på, et rødt slips med hvide prikker og sorte sko.

Hr. Skæg ser her ti år efter præcis magen til ud, og det fortæller mig, at jeg ramte plet med udtrykket. Det var fedt at være med til at skabe en karakter, som stadig er aktuel i dag.

Jeg fandt også på, hvordan snobberne i ’Rytteriet’ skulle se ud. Jeg havde ikke hørt radioprogrammet før, så Martin Buch og Rasmus Botoft gik og talte karakterernes sprog, mens vi ledte efter tøjet, hvilket vi lo meget af.

Når jeg forestiller mig nogle snobber, tænker jeg altid på, hvordan en snob fra Hellerup så ud i 1990’erne. Han gik med en pastelfarvet Lacoste-trøje og en striktrøje over skulderen. Jeg fandt noget tøj i lyserød og lysegul, og efter kun et par timer havde vi skabt snobbernes udtryk.

Det overrasker mange, at værternes tøj faktisk er DR’s ejendom, så når de får nyt tøj, ryger det gamle sæt ned til mig og bliver en del af kælderen. Det kan være, at Kåre Quists tøj senere bliver genbrugt i en tv-serie som ’Borgen’ eller ’Arvingerne’. Det står altid inde i tøjet, hvem der tidligere har haft det på, så man kan følge processen.

Arbejdslivet har altid en ende, men jeg tror, at jeg bliver hængende i branchen på en eller anden måde. Jeg vil altid skulle finde tøj til folk - også når jeg er gået på pension, for tøj har fyldt hele mit liv.

LÆS OGSÅ: Er dit job på listen? Se verdens kedeligste jobs

LÆS OGSÅ: ”Jeg var den mest hadede mand i Hollywood”

LÆS OGSÅ: Han forsvarer skattesvindlere og momsfuskere: ”Jeg har aldrig siddet tilbage med skyldfølelse”