Man fornemmede det allerede tidligere i år, da den kvindebårne serie ’Big Little Lies’ kom galopperende ind på scenen og ryddede Emmy-bordet. 2017 er og bliver året, hvor kvinderne markerer sig som de mest interessante serie-roller. Og særligt i dette efterår er det tydeligt, at der er noget ret specielt i gærde med solide og fængende karakterer til de kvindelige skuespillere.

I disse måneder eksploderer de komplekse kvinderoller nemlig omkring én, når man binger en serie på nærmest hvilken som helst streamingtjeneste. Kvinderne er ganske enkelt trådt frem i forreste geled, og det er sket med en helt særlig blanding af kækhed og smerte, som får deres mandlige kolleger til at blegne i efterårets matte sol.

I flere år har vi været vant til, at fortællingerne i ’Girls’ og ’Broad City’ har centreret sig om de kvindelige krops- og identitetsidealer, men her i 2017 lader det til, at vejen er banet for kompleksitetsligestilling i det globale serieland. For hvor sidste sæson af ’Girls’ beviste, at kvinder faktisk overhovedet ikke har brug for mænd, så er stafetten blevet taget med videre dette efterår.

Se blot disse seks bud på kvinderoller, der virkelig brager igennem for tiden, og som nærmest ikke efterlader plads til hankønnene omkring dem.

Gaby Hoffmann i ’Transparent’
Hvis man ikke har set de fire sublime sæsoner af ’Transparent’, kan man godt afsætte weekenden til det. Dette er ganske enkelt én af de bedste serier de senere år, og med fjerde sæson formår Jill Soloway at hæve barren endnu engang. Det gør serieskaberen især, fordi hun sætter familien Pfeffermans voksne datter Ali i scene på forunderlig vis. Ali har kæmpet en del med sin seksualitet, men efter at hendes far – seriens hovedperson Mort, som skifter køn til Maura – er blevet etableret i sit nye jeg, giver serien pludselig mere plads til Ali. Gaby Hoffmann (som også havde en mindre rolle i ’Girls’) spiller med øjne så store som smerte overhovedet kan kapere samt med et kropssprog, der konstant ligger og vipper imellem det komiske og det tragiske. Ali er én af de mest komplekse kvinderoller i moderne tv-serie-historie, og hun forfremmer selv sin birolle til den mest interessante i ’Transparent’-universet.

Kan streames på Viaplay.

Pamela Adlon og hendes piger i ’Better Things’
’Better Things’ er en serie, der i den grad udfordrer de Hollywood’ske stereotyper. Det er en kvindeserie, som med fordel kan ses af mænd med hang til tør humor og masser af selvironi. For Louis C.K. og Pamela Adlon formår at skrive scener frem, som dissekerer det moderne syn på kønsroller, og Adlons hovedrolle Sam er i den grad et udviskende element imellem mand og kvinde med sin hardcore opførsel. Men det unikke ved ’Better Things’ ligger nu alligevel i samspillet mellem Sam og hendes tre døtre. Især de to yngste og knapt så hormonforstyrrede piger spilles fænomenalt og bedrevidende morsomt af stjernefrøene Hannah Alligold (’Paper Towns’) og Olivia Edward. Sidstnævnte er kun 11 år, men hun leverer en forrygende rolle med både humor, ugidelighed og sødme. Sam og pigerne er helt suveræne.

Kan streames på HBO Nordic.

Sara Hjort Ditlevsen i ’Perfekte steder’
Hvis man ser ’Perfekte steder’ på Zulu eller TV2 Play, så må det næsten være på grund af Sara Hjort Ditlevsen. Den danske skuespiller formår at smile i hver eneste scene, selvom hendes Rose ikke rigtig ved, hvilket ben hun skal stå på. ’Perfekte steder’ er ikke nogen perfekt serie, for ofte bliver det simpelthen udstillet, hvor dygtig Sara Hjort Ditlevsen er i forhold til stort set alle andre i fortællingen om en sommerforelskelse. Selv halvlunke replikker kan Hjort Ditlevsen trække op på et niveau, så man bliver ved med at stirre på skærmen. Det er igennem hendes ro og smilende smerte, at den større fortælling om kærlighedens snørklede veje kommer til sin ret.

Kan streames på TV2 Play.

Sarah Gadon i ’Alias Grace’
Læg godt mærke til navnet Sarah Gadon. Det er hende, der i fremtiden kommer til at definere, hvad en moderne skuespiller er gjort af. Gadon er anti-kommerciel, hvilket vil sige, at hun de senere år har vendt ryggen til roller, som hun ikke selv bestemmer over. Derfor er det også opsigtsvækkende, at hun nu med ekstrem indlevelse leverer titelrollen i Netflix-serien ’Alias Grace’. Her spiller Gadon kvinden, som i 1843 bliver fængslet for et mord, hun muligvis ikke har begået. Under sit ”ophold” fascinerer hun sin mandlige psykiater så meget, at det slår gnister imellem dem, og Sarah Gadon formår at spille alt fra følelsesløs til viril med så stor kompleksitet og ikke mindst mod, at man nærmest falder ned fra sofaen. Og så er serien i øvrigt baseret på en roman af Margaret Atwood – ligesom en anden af årets store serier ’A Handmaid’s Tale’ var.

Kan streames på Netflix.

Janne Heltberg i ’Okkuperet’
I anden sæson af den norske spændingsserie er Norge besat af Rusland og samtidig har landet fået en kvindelig statsminister, der både skal manøvrere med, imod og rundt om russerne. Statsminister Anita Rygh spilles med et kolossalt nærvær af Janne Heltberg, der formår at lade følelserne danse rundt i øjnene, mens hun stoisk står som Norges politiske skanse. Heltberg bærer rollen på fornem vis, og hun viser igen og igen, hvor hård man bliver nødt til at være i en politisk mandeverden – men hvordan gør man det dog, uden at miste sig selv? Kig selv med for Janne Heltberg er et karakterstudie i følsomt beregnende skuespil.

Kan streames på Viaplay.

Maggie Gyllenhaal i ’The Deuce’
Gik man og troede, at James Francos dobbeltrolle i ’The Wire’-skaber David Simons nye serie skulle være en af den slags præstationer, man aldrig ville glemme, ja, så havde man gjort regning uden pornovært. For serien om den dæmrende start på den amerikanske pornoindustri er og bliver Maggie Gyllenhaals. Hun spiller den prostituerede Candy, der pludselig ser en mulighed i at filme sex frem for at udføre det, og Gyllenhaals chikke flirten bringer hende langt. Der ligger nemlig konstant en fornemmelse af desperation og elegance i spillet, som både er udfarende og tilbagelænet. På den måde bliver Gyllenhaal hele seriens bankende hjerte, fordi alt i ’The Deuce’ triller langsomt fremad – fuldstændig ligesom Maggie Gyllenhaal gør, når hun ikke fortrækker en mine, men alligevel viser, hvad hun mener om sagerne i hver eneste scene.

Kan streames på HBO Nordic.