"Now the story of a wealthy family who lost everything..." Hvis du er fan af Arrested Development, kan du denne første sætning i søvne. Nu er serien om den rige familie, der mister alt, tilbage. Efter syv års pause har Netflix lavet en sæson fire, der får premiere den 26. maj. Vi har snakket med Michael Cera, Ali Shawkat, David Cross og Tony Hale. Og lad os advare med det samme: Det er sort snak.

I er tilbage efter en pause på syv år. Hvordan er det?

David Cross: Der strømmede følelser igennem mig, første dag vi var tilbage på settet. Første gang, vi alle stod i kostumerne og snakkede til hinanden i karakter, det var cool. 

Tony Hale: Bare at sidde i de samme sofaer i de samme stillinger igen og se på hinanden, det var surrealistisk.

Hvordan forberedte I jer på at skulle spille rollerne igen?

Tony Hale: Jeg så nogle af episoderne igen, men slet ikke hele serien. Så du serien igen, David?

David Cross: Nej, det havde jeg ikke tid til. Jeg brugte fem måneder, to uger og en dag i et undervandskammer.

Tony Hale: Ja, det er en rigtig god teknik!

David Cross: Altså kammeret var under vandet, så jeg var ikke i direkte i vandet. Og det var slet ikke så meget vand. Bare 6,35 mm. Så det kan være lidt misvisende, at jeg kalder det et undervandskammer. Jeg brugte tiden på at studere USA’s koloniale historie. Jeg læste om de fem første præsidenter, hvordan livet var i Jamestown osv.. En dag kom jeg i tanker om, at det ikke havde noget at gøre med Arrested Development og min rolle. På det tidspunkt var der kun få dage, til vi skulle optage, så jeg blev medlem af Scientology for at få det andet ud af hovedet. Kun i tre dage, hvor jeg gennemgik en renselsesproces. Derefter hoppede jeg direkte i de blå shorts (Davids karakter Tobias er kendt for de blå cowboy-shorts, som han aldrig tager af, fordi han er en ’never-nude’, red.).

Nåede du at møde Tom Cruise?

David Cross: Ja, jeg mødte flere Tom Cruise'er. Flotte mænd.

Hjalp det jeres karrierer at være med i Arrested Development?

Tony Hale: Ja, helt sikkert. Før lavede jeg teater og reklamer, så det her var min første store tv-serie. Der kom også en masse respekt fra branchen, fordi alle var ret vilde med det, vi lavede. Man blev ligesom set af de rigtige mennesker.

David Cross: Jeg er enig. Det var en kæmpe del af Tonys karriere. Det var måske det mest vigtige, der nogensinde er sket i Tonys liv.

Tony Hale: Ja, det ligger klart over det at få børn.

Hvad med dig, David?

David Cross: For mig har det nok mere været at lave et interview med Danmarks førende herremagasin, Euroman. Det er i hvert i top fem. Nu bliver det spændende at se, hvordan du oversætter det. Men jeg håber helt sikkert på at komme tilbage til Danmark og lave en undertøjsreklame. Jeg vil hænge ved siden af David Beckham.

Efter 20 minutter går turen videre til Michael Cera og Alia Shawkat. 

Hvordan var det at vende tilbage til karakterne og serien igen?

Alia Shawkat: Det var underligt.

Michael Cera: Det var ekstremt.

Alia Shawkat: Det var eksplosivt. Ja, orgasmisk! Ej, det var ret vildt, at vi havde haft et arbejde som 15-årige, som vi skulle vende tilbage til. Men det slår helt sikkert at arbejde i en sandwich-butik.

I var kun børn, da I filmede de første sæsoner. Hvordan var det at være tilbage som voksne skuespillere med mere erfaring?

Alia Shawkat: Vi skulle hele tiden i skole, da vi lavede de første sæsoner, så det var dejligt, at vi bare kunne være der nu, uden at skulle tænke på andet. Michael sagde fx. hver dag, han ankom til settet: "Jeg er her, jeg er i live, og jeg er voksen!" Men også fordi man har fået mere erfaring med andre optagelser, så finder man virkelig ud af, hvor unik den her serie er.

Hvordan var det at være på settet som børn med kendte skuespillere og komikere?

Michael Cera: En ting, jeg altid var virkelig glad for, var, at de aldrig lagde bånd på dem selv, selv om vi var der. De var virkelig upassende, selv når vi var i samme rum.

Alia Shawkat: De følte jo også, at de havde et publikum, og det elsker komikere. Vi var det perfekte publikum, fordi vi beundrede dem så meget. Så de fik fyret en masse jokes af, som vi slugte råt.

Hvorfor var serien ikke mere populær, da den kørte på Fox?

Alia Shawkat: Det handler om dårlig timing. Serien kom ligesom før sin tid. Jeg tror heller ikke, at Fox helt vidste, hvordan de skulle reklamere for serien. De vidste ikke, hvem der var det oplagte publikum. Det er på en måde fedt, at det ikke gik godt dengang, for nu er der kommet nye formater, som serien meget bedre kan leve på.

Michael Cera: Det giver jo virkelig håb til mange, at tv nu kan blive lavet på den her måde. Nu må vi se, om det bliver en succes, men det tror jeg, at det gør.

Får serien lov til mere nu, hvor den er på Netflix i stedet for Fox?

Michael Cera: Helt teoretisk set havde vi jo lov til at bande nu og dyrke hardcore sex.

Alia Shawkat: Vi valgte så kun én af de ting.

Hvilken?

Alia Shawkat: Hardcore sex, selvfølgelig.

Michael Cera: Ej, bandeord er faktisk stadig bippet ud, men det er ligesom blevet en del af serien. Sådan er humoren i den.

Blev I ved med at se hinanden, da I ikke indspillede serien?

Michael Cera: Ja, eller vi har da e-mailet.

Alia Shawkat: Vi ser faktisk hinanden otte gange om uge. Det er jo alt for meget, så jeg tror også, at vi vil forsøge at skære lidt ned på det snart.

__________

Arrested Development handler om den rige Bluth-familie, der mister alt, da det viser sig, at familiens overhoved George Bluth Sr. (Jeffrey Tambor) har fusket med stort set alt i familiens byggefirma. Han bliver sat bag tremmer, og det bliver hans søn Michael Bluths (Jason Bateman) opgave at redde familien og firmaet ud af krisen.
Arrested Development kørte i tre sæsoner på kanalen Fox fra 2003 til 2006. Serien fik gode anmeldelser og har vundet flere Emmy Awards. Den blev aflyst pga. dårlige seertal. Nu har serien fået et nyt publikum og kultstatus, efter at man kan se den på Netflix. Det er også Netflix, der står bag den nye sæson, der udkommer den 26. maj. Hver episode handler om et af familiemedlemmerne fra Bluth-familien. Der er 15 episoder, der alle får premiere på samme tid.