Det begyndte med de to fyre, der ikke anede noget om vin. De vidste intet om vinmarkers hældning eller gurgle-metoder, men de besluttede sig for at køre med deres egen nysgerrighed som kompas fra Napa-distriktet i Californien til Michigan i Nordøst-USA for at komme ind under huden på den amerikanske vinindustri.

Deres rejse er i dag blevet til den amerikanske tv-serie 'Dudes Being Dudes in Wine Country'. En stor seersucces. Og en god ide.

Men det er ikke ideen i sig selv, der gør programmet bemærkelsesværdigt, forklarer Keld Reinicke, som har fulgt tv-branchen i tyve år, han har blandt andet startet kanaler som TV2 Zulu og DR2 op, og i dag arbejder han som konsulent:

"Dudes Being Dudes in Wine Country er et billede på, at vi i dag lever i den vildeste tid for tv nogensinde, hvor udviklingen farer af sted som et lyntog. Vi har aldrig set noget lignende!"

Programmet er nemlig hverken betalt eller produceret af en traditionel tv-station eller et produktionsselskab. I stedet er det vinproducenterne selv, der betaler, og de to fyre og producentholdet lancerer udsendelserne direkte over en hjemmeside, de har lavet specifikt til programmet. Udenom alle traditionelle institutioner.

LÆS OGSÅ: "Det mest patetiske i verden er dine tweets om dårligt tv"

Keld Reinicke kalder metoden en 'mikro-kanal'. Vi skal være opmærksomme på, hvem afsenderen bag dem er, siger han men påpeger også, at så længe indholdet handler om livsstile, så er der ikke et tillidsproblem.

Sammen med fire andre tendenser er mikro-kanaler med til at revolutionere tv's fremtid. Efter den nyligt overståede TV Festival i København fangede euroman.dk ham for at høre, hvad det egentlig er, der sker nu, og hvad vi kan regne med i fremtiden.

Snapchat breaking
Her peger han på, hvordan et af de nye sociale medier Snapchat vil gøre sig gældende. De er begyndt at lave aftaler med nyhedskanaler, der sender dig det nyeste nye fra verden i små, overskuelige bidder, mens du tjekker billeder fra dine venner.

"Det er et klart billede på, hvordan nyhedsmediet bevæger sig mere og mere ind i vores mere private verdener, hvor de optræder side om side med den seneste opdatering fra vores venner," siger Keld Reinicke.

Han fremhæver, at Snapchat nu har overgået Twitter i forhold til, hvor mange der bruger det. Men på Twitter sker der også uventede og spændende ting i forhold til live-tv.

Følg med hele verden rundt live på Twitter
På Twitter finder du 'Periscope', som du kan bruge til at sende live med.


Det betyder, at du også kan se alle andres optagelser, der bliver sendt live. Du skal blot søge på det hashtag, der interesserer dig, og så kan du følge med i, hvad andre optager om samme emne.

"Det er en ideel mulighed for at se tingene, når det sker. Det blev brugt i New York under en gaseksplosion, hvor to helt almindelige mennesker var i nabolaget og optog, hvad der skete," siger Keld Reinicke.

"Efter lidt tid overtog den etablerede nyhedskanal CNN så optagelserne, og de kunne på den måde samarbejde med de lokale om at få de bedste billeder. Forestil dig også, hvordan du til en fodboldkamp har 500 vinkler fremfor fem, du kan følge med fra, fordi tilskuerne selv filmer. Det er altså et godt supplement til den almindelige tv-dækning."

Lige nu har tv-kanaler senderettigheder, som man kan komme på tværs af, hvis man ikke er opmærksom. Men Keld Reinicke ser ikke, at det går hen og bliver et stort problem.

"Der er stadig forskel på kvaliteten, og man skal altså være meget desperat, hvis man kun vil følge håndholdte optagelser."

Facebook manifesterer sig som det vildeste sociale medie
Oprindeligt var Facebook et virtuelt mødested for én enkelt skole. Så blev det et sted, du kommunikerede med dine nærmeste. Nu er det et verdensomspændende socialt medie, der forbinder dig med alt fra vigtige netværkskontakter til din mormor. Det ved vi.

"Det helt vilde ved Facebook er, at de konstant er under forandring - nu er de for alvor på vej fra tekst til video," siger Keld Reinicke.

LÆS OGSÅ: Sådan scorer du job på de sociale medier

For under et halvt år siden indgik Facebook en aftaler med flere veletablerede, amerikanske medier, som nu udgiver artikler på Facebook i stedet for links til medierne egne hjemmesider.

"Snart bliver der også lanceret tv på Facebook, hvor indslagene er udarbejdet præcis til Facebooks formater."

Hverken artikler eller de indlejrede udsendelser er kommet til Danmark endnu, men det er undervejs, siger Keld Reinicke. Og med det kommer formaterne på en side som Facebook også til at ændre sig, så skriftstørrelser, zoom på værter, historiers længder og lignende passer specifikt til Facebook. De samme tendenser fremhæver han på YouTube.

Dine yndlingsprogrammer fanger du på YouTube
For første gang de sidste 10 år er YouTube udfordret. Og af hvem? Facebook selvfølgelig.

"Før har YouTube investeret i teknologi, så oplevelsen var god. Det er meget svært at lave et site, som kører så godt som YouTube. Det er stort og biologisk nørdet. Men det er bare ikke noget, man får økonomisk eller seermæssig credit for," siger Keld Reinicke.

Men hvad kommer de så til at få credit for fremover?

"I udlandet er YouTube begyndt at investere i programmer, de selv har producerede. Du kommer altså til at kunne se programmer, som YouTube selv står bag, ligesom man ser et DR eller TV2-program i dag".

Det betyder ikke, at de søde katte og skøre hunde forsvinder. Men YouTube kommer ifølge Keld Reinicke til at se meget anderledes ud. Der kommer reelle kanaler og minder i princippet mere om en traditionel kabelpakke.

Hvis du kan leve med reklamer, bliver det, som det ser ud nu, gratis. Og ellers kan du betale dig fra reklamerne.

Det absolut mest overraskende er mikrokanalerne
Mikrokanalerne er det element i den nye tv-galakse, som overrasker Keld Reinicke allermest. Han er klar over, at kanaler med et smalt fokus allerede har været til stede længe: MTV med musik (i gamle dage), CNN med nyheder.

LÆS OGSÅ: Overblik: Her er 8 streaming-alternativer til Netflix

Men i gamle dage skulle alle programmer alligevel stadig pitches til tv-kanalerne, forklarer han. I dag bliver de lavet som helt enkelte programmer.

"Der er eksemplet med Dudes Being Dudes in Wine Country, som er finansieret af vinproducenterne. Men vi kan også prøve at tage et eksempel med et medie: for eksempel Euroman. Magasinet kan lave et program, som bliver udviklet til at blive set på hjemmesiden, hvor det er lavet præcis efter Euromans målgruppe og kun med det enkelte program," forklarer han.

Konceptet hedder branding content, og indholdet er betalt af en virksomhed eller brand. Det kan påvirke indholdet i forhold til at tale virksomhedens interesser, men det mener Keld Reinicke ikke, man skal være så bekymret for.

"Så længe det er livsstilsprogrammer, spiller det ikke en særlig stor rolle. Sådan er det også i dag, hvor programmer om genbrugsfund eller den bagekonkurrencer også har en snert af reklame," siger han.

"Men hvis det for eksempel handler om tillidsjournalistik om eksempelvis politiske spørgsmål, er det selvfølgelig problematisk, hvis det er betalt af et politisk parti eller en virksomhed med en bestemt agenda."

Lige nu kan det stadig være svært at finde mikrokanalerne i Danmark, da de fleste initiativer er udenlandske, især amerikanske, og ikke har adgang (lovligt) fra danske servere.

Men på sigt kommer det til Danmark, siger Keld Reinicke og fremhæver, at vi fremover skal diskutere, hvordan tv-producenter tjener penge, og hvilke interesserer der styrer indholdet på kanalerne.

"Men det er bare en enormt spændende tid, der kommer til at ske så mange ting. Så længe man godt kan lide godt indhold, og det kan danskerne, så bliver det hele bare rigtig fedt. Og ja, så tror jeg også, det klassiske tv faktisk har brug for et spark."

LÆS OGSÅ: 75 film enhver mand bør se

LÆS OGSÅ: 13 tegn på at hashtags snart må dø

LÆS OGSÅ: Undskyld mor, den pik var ikke til dig