Hvilken farve har træerne på Abbey Road anno 2014? Og kan man egentlig stadig købe kluns i Paul’s Boutique?

The Guardian har lavet en cool billedserie, der, sådan cirka, giver svaret. Avisens såkaldte Street View-ekspert har fundet adresserne, hvor coverbillederne til en række historiske plader blev knipset. Derefter har han behændigt photoshoppet de respektive covers ind, så man kan se, hvordan omgivelserne har udviklet sig siden dengang.

Og resultaterne er ikke så pladebranchenostalgiske, som man kunne frygte. De er nærmest små kunstværker i deres egen ret.
Da Beastie Boys i 1989 udgav deres andet album, Paul’s Boutique, var det ikke nogen kommerciel succes. Senere hen er det eksperimenterende hiphopalbum kommet på utallige kritikeres lister over verdens vigtigste plader. 

Coverbilledet med den solbeskinnede biks på hjørnet af Ludlow Street og Rivington Street i New Yorks Lower East Side-bydel trækker stadig Beastie Boys-pilgrimme til gadehjørnet, fortæller en restauratør, der har en restaurant der i dag. 



Efter Beastie Boys-medlemmet Adam Yauchs død i 2012 har en mand fra Brooklyn – endnu uden endelig succes – forsøgt at samle nok underskrifter til officielt at få ændret gadekrydsets navn til ’Beastie Boys Square’.

Coveret til Pink Floyds konceptalbum Animals fra 1977 er designet efter en ide fra bandets sanger, sangskriver og bassist Roger Waters, der i den periode hyppigt passerede elværket Battersea i det sydvestlige London.

Det var planlagt, at elværket skulle fotograferes med en 9 meter høj heliumfyldt griseballon, men ballonen fløj væk, da billedet skulle skydes, så værket er en fotocollage, hvor den flyvende gris er blevet fotograferet senere, på en dag med mere roligt, men mindre spektakulært vejr.



Elværket er ikke i funktion i dag, men er Europas største murstensbygning. Dets art deco-arkitektur er fredet og en restaurering af værket indgår som et af de første elementer i en større fornyelsesplan for området, der blev påbegyndt sidste år og blandt andet skal medføre en promenade langs Themsen og et butiksstrøg.Da rapperen Mike Skinner under kunstnernavnet The Streets udgav sin debut-LP Original Pirate Material  i 2002 brugte han et fotografi af den luxembourgske fotograf Rut Blesel. 



Fotografiet får den 17 etager høje beboelsesejendom Kestrel House i Ondon-bydelen Islington til at fremstå noget mere urbant-romantisk, end kvarteret omkring det ellers tager sig ud ved dagslys i dag.

Den gør ikke meget væsen af sig for den uindviede, Berwick Street, som der er taget et udsnit af til forsiden på Oasis’ (What’s the Story) Morning Glory fra 1995.  



Men dengang, hvor den blev foreviget til dette klassiske og storsælgende britpop-album var gaden i Londons Soho-bydel et referencepunkt for pladesamlere fra hele verden. Se resten af pladecoveropdateringerne på www.theguardian.com.