For nylig fyldte Spotify fem år. Streamingjenesten har forvandlet det globale musikmarked, og for første gang i mere end et årti melder branchen om øget vækst. Men Troels Abrahamsen fra Veto er stadig i tvivl, om musikerne vinder eller taber i sidste ende.

Få virksomheder har som Spotify ændret vores forbrugsvaner. Den pludselige og nemme adgang til mere end 20 millioner musiknumre har på tjenestens femårige levetid forvandlet musikbranchens hængemuler til lykkelige optimister. Før Spotify (og andre lignende streamingtjenester) talte man kun om faldende salg og stigende pirateri. Nu er de kurver vendt på hovedet.

På de store internationale pladeselskaber, der ejer en del af Spotify, er glæden størst. Blandt musikere over hele verden har der derimod været en udpræget skepsis ved, at man kun får meget små beløb udbetalt per afspilning. Troels Abrahamsen, der er frontfigur i bandet Veto og har sin egen solokarriere, har også stadig svært ved at gennemskue Spotifys aflønningssystem. 

”Det er endnu for tidligt at sige, om Spotify har været godt eller skidt. Der har været en form for økonomisk vækst. Men spørgsmålet er for hvem? Det kunne jeg godt tænke mig at få lidt mere udspecificeret.”

LÆS OGSÅ Streamingtjeneste med fast lav pris giver adgang til over 100.000 bøger

Streamingtjenester er det seneste år gået fra at være en del af den samlede omsætning i musikbranchen til at være den største enkelt bidrager. Ifølge musikselskabernes brancheorganisation IFPI udgør streaming nu 45 procent af det samlede marked – og det vokser.

”Der er grund til at fejre, at der er et opsving, og at det har noget at gøre med streaming. Men man kan også stille spørgsmålstegn, hvilke kunstnere, der får glæde af det. Er det dem med et kæmpe bagkatalog eller er det også til gode for nye musikere? Jeg ved det simpelthen ikke.”

Netop gennemskueligheden i Spotifys aflønningssystem har fået kritik mange steder fra – senest af Thom Yorke fra Radiohead. Spotify forsvarer sig med, at 70 procent af deres omsætning går til royalties og at honoraret per afspilning er fordoblet siden tjenesten blev lanceret.

”Da Spotify blev lanceret, gjorde musikselskaberne meget ud af, at de nu kunne arbejde med en meget længere horisont. Nu kunne der gå 50 år, før et album skulle spille sig hjem. Men intet selskab kan vente med indtjening i så mange år. Derfor er det modsatte sket. Musikselskaberne er blevet endnu mere fokuseret på store her-og-nu-sællerterne, der giver mange afspilninger.”

Troels Abrahamsen har stadig sin musik liggende på Spotify, og han overvejer stadig, hvordan har får mest ud af det. Personligt bruger han også tjenesten.

”Som forbruger betyder det, at jeg virkelig kan dykke ned i en artist. Lige nu hører jeg fx alt med Neil Young, og det ville jeg ikke have gjort tidligere, hvis jeg skulle have købt en cd hver gang. Det er godt som forbruger. Jeg er bare stadig i tvivl, om det er godt for musikere.”
 
TWITTER Følg os på twitter