Det har været fire år undervejs, men i efteråret kommer Lars H.U.G's nye album endeligt. Her kan du læse, hvordan de enkelte numre blev til, og du kan møde manden og forstå begrebet H.U.G-lag i det nye nummer af Euroman.

1. ’10 SEKUNDERS STILHED’
”Den er signifikant for albummet, fordi den rummer alle de andre sange i sig og på en eller anden måde også de andre album i trilogien.”

VERDEN VENTER PÅ DIG NU / HISTORIEN LØBER DIG I MØDE, DU / GI’ HVAD DU HAR / VISDOM I HJERTET / 10 SEKUNDERS STILHED / FOR ALT DET SMUKKE VI KU’ GØRE / TI SEKUNDERS STILHED / FOR ET JORDSKÆLV DER KU’ VÆKKE MIG OG BRINGE OS TIL LIVE / TI SEKUNDERS STILHED

2. ’EN SKØNNE DAG’
”En ballade, som jeg skrev i Berlin på en rigtig varm sommerdag. Det var et forsøg på at sætte et garn ud og hive nogle bogstaver hjem, for hvad er en skønne dag? Det er et godt mantra, fordi der er så mange mennesker, der ikke har en skønne dag, mennesker, der bliver udsat for krig, som bare vil hygge sig med deres børn og sætte en skønne dag i gang.”

EN SKØNNE DAG / HVOR FUGLENS FLUGT FORTEGNER SIG SOM STRIBER / TIL FORVEKSLING LIGNER ORD / ALLE DEM VI IKKE FIK SAGT / EN SKØNNE DAG / NÅR BILLEDET STÅR SÅ SKARPT AT VI KAN SE AT / STJERNERNE FORENER SIG / SVINGER SYNGER SAMME SANG



3. ’ELSK DIG SELV’
”Igen og igen’ fra ’Supertanker’ endte som et instrumentalnummer, men oprindelig var den med tekst. Det stykke, der i sin tid blev redigeret ud, kom lige pludselig og landede på mit bord, og det blev til ’Elsk dig selv’.”

HALLELUJA BABY DET BLI’R ALDRIG FOR SENT / AT LÆGGE VORES VÅBEN MENS VI ER LIVE / FOR BITTER STRID OG KAMP VIL ALTID GIVE ÆVL OG KÆVL / SKUD FOR SKUD / HALLELUJA BABY HUSK MIT SIDSTE BUD / FØR VI BLIVER FULD / FULD AF FREMMEDHAD TIL OS SELV / FØR VI BLIVER FRI / FRI / GLORIA / GLORIA

4. ’DE SØDE SØNDAGE ER FORBI’
”Inspireret af det arabiske forår og de indtryk, du får, når du oplever din samtid i så kraftig forandring.”

JEG HØRER DEM GRÆDE OM NATTEN / DE LØBER SPIDSROD I HVER EN BY / JEG SER DET STØVER FRA SAHARA / HALVMÅNEN SÆTTER SEJL PÅ NY / LAD DET SKE / LAD OS BE’ FOR AT FOLK MÅ TRO PÅ HVAD DE VIL / LAD DET SKE / LAD DET GÅ / LAD FALDE HVAD IKKE KAN STÅ / DE SØDE SØNDAGE ER FORBI

5. ’NEW YORK’
”Den er skrevet på en rejse fra Berlin til New York og tilbage igen. Første akt er en beskrivelse af bylivet i New York, overgangen til anden akt er inspireret af billedet af New Yorks skyline, der flyder ud i Niagara Falls. Anden akt vil befri Frihedsgudinden af den simple årsag, at hun må være pissehamrende træt af at stå med den skide fakkel i hånden.” 

FRA BROOKLYNBROENS BUER TIL HUDSONFLODENS VAND / ET FLY FULD AF FORVENTNINGER / NØDLANDES BLOT AF EN ENKELT MAND / DET ER HER DU FÅR DEN STORE GEVINST / DET ER HER DU PLUMPER I / ALLE BILHORN SPILLER MED PÅ NEW YORK SKÆBNESYMFONI



6. ’OVARTACI’
It takes one to know one. En meget kær ven af mig, som desværre er afgået ved døden, og som selv havde haft en svær tid på Psykiatrisk Hospital, bragte mig på sporet af Ovartaci, og det er jeg ham dybt taknemmelig for. Øvelsen i at skrive en dokumentarisk sangtekst føltes både som en kæmpe udfordring og en stor ære. Fuck van Gogh. Her skærer vi ikke øret af, her tager vi næsetip og hele dillermanden, og så bliver vi en vellykket kønsskifteoperation.”

SKIFTER HAM FRA HAM TIL HENDE / SKIFTER HAM TIL MENNESKEDYR / FORVANDLER SIG FRA MAND EUNUK / TIL DEN ALLERSMUKKESTE KVINDE”

PS. Tjek lige det her ud: ovartaci.dk. Det er mindblowing.” 

7. ’SUGARDADDYS TØS’
”En opdigtet historie om en golddigger, hvor vi længe opererede med, at den stakkels mand døde, men i sidste øjeblik fik jeg skrevet den om, så det er hende, der bliver kastet ud fra et tårn.”

HVOR LÆNGE MON LYKKEN VARER / DET ER EN HEMMELIGHED / VI ALLE BLIVER RAMT AF LYNET / VI BLOMSTER OP OG FALDER NED / FRA BJERGETS TINDER TIL BLODET DUNKER / RAMT AF KÆRLIGHED 

8. ’DEN SIDSTE TID’ 
”Teksten er blevet fremmanet i en shamanistisk tilstand. Og den er underlagt de altid tilstedeværende dommedagsstemninger, som mennesket har for vane at falde ud og ind af.”

JORDEN KÆLVER, SKÆLVER, ROTERER OM SIG SELV / EN SLAGS KÆMPEEGO – MINATUREATOMMODEL / FRA SUPERNOVASTRENGE SPRINGER KOSMISK VISDOM FREM / VOR EGEN HERKOMST OG HISTORIE ER ENDNU IKKE NÅET HJEM

”Som kunstner ved man alt om at rotere om sig selv, man går i selvsving, og det samme synes at ske for jorden og dens befolkning. Det er det, der gør os til små egoister, vi bliver holdt nede af vores egoers tyngdekraft. Derfor har vi så svært ved at forvandle os. Derfor bliver vi vores egen undergang.”

DER ER IKKE MERE AT GØRE / DER ER IKKE MERE AT SIGE / DEN SIDSTE TID ER KOMMET FOR AT BLIVE



9. ’VERDEN GÅR SIN GANG’
”Fremmanet i nuet uden at være blevet hørt før og den, der gjorde, at jeg måtte dykke dybere og se, om der var flere sange at grave frem. Din egen kunst er ikke noget, du selv ejer, ligesom du heller ikke ejer dine børn, men et udtryk og en tilstand, du skal være taknemmelig for at få lov til at formidle. Det er selvfølgelig ikke altid, man ser det så klart, fordi man sidder fast i det fysiske univers, hvad det så end indebærer af fejltagelser.”

VI ER SLAVER AF VORES FORTID / DET TRÆKKER NED / KA’ GØRE SÅ ONDT / VI ER SLAVER AF VORES FREMTID / TÆNK SIG MAN KAN BLIVE VED MED AT VÆRE SÅ DUM / GID VI KU’ GØRE DET GODT / GØRE DET GODT / GØRE DET GODT NOK

10. ’ALTID LYS’
”Inspireret af en sød, lille pige, jeg kender, på tre år. Uanset hvad der sker, bliver det altid lyst igen. Selv om det er banalt, kan det ikke siges for tit.” 

UANSET HVAD DER KOMMER / SÅ BLIVER DET ALTID / SÅ BLIVER DET ALTID / SÅ BLIVER DET ALTID SOMMER IGEN / SÅ BLIVER DET ALTID LYST IGEN

Euroman bringer et stort portræt af sangeren, kunstneren og mennesket Lars H.U.G. i det nummer, der udkommer i dag.