Den nye elektroniske musik-event Corabelle er arrangeret af folkene bag Roskilde Festival, inspireret af samme festivals mindset og foregår under blå himmel snublende tæt på Roskilde Festivals bekendte dyrskueplads. Samtidig understreger arrangørerne, at Corabelle intet har med Roskilde at gøre. Forvirret? Det var vi også, hvorfor vi besluttede os for at ringe til Anders Wahrén, der fungerer som programchef både på Roskilde Festival og Corabelle.

I har lavet en elektronisk festival, som I kalder Roskilde Festivals elektroniske lillesøster, men alligevel har den intet med Roskilde Festival at gøre. Hvordan hænger det sammen? 
”Vi bygger selvfølgelig på nogle af de erfaringer, vi har gjort os ved at lave Roskilde Festival. Men eventen skal stå på egne ben. Først og fremmest har vi bevidst valgt ikke at kalde det en festival. Corabelle handler ikke om, at man skal ud og sove i telt og være til stede mange dage i træk. Det er en event, der strækker sig over 18 timer, hvor du – selvom det ikke er så langt væk fra København – skal have følelsen af, at du kommer langt væk fra hverdagen og de normale koncerter og klubevents derhjemme. ”



Corabelle-pladsen.

Men hvorfor ikke bare smelte Corabelles elektroniske program sammen med Roskildes? Det lyder lidt Danmarks Radio-agtigt, hvor man flytter alt det, der ikke lige har ’Rolling Stones-faktor’ over på en af de andre smalle kanaler?
”Det er jo ikke fordi, vi på Roskilde Festival ikke laver elektronisk musik og ikke skal blive ved med det. Men her kan vi give den elektroniske musik et helt andet fokus. Og måske netop også lave noget, som tiltaler et publikum, der ikke nødvendigvis vil komme på en Roskilde Festival.”

Vil det sige, at Corabelle er møntet på et hardcore elektronica-publikum?
”Nej, det skulle gerne ramme bredere end det. Vi vil også gerne ramme et mindre publikum, der bare gerne vil have en god fest. Folk som vil have en anden oplevelse, end hvis de var taget på diskotek, på klub eller til koncert”.

Så der er også noget til dem, der har brug for en introduktion til den elektroniske musikscene?
Ja! Chase & Status eksempelvis. De spillede også på Roskilde Festival sidste år, hvor jeg vil skyde på, at der var mellem 40 og 50 tusind mennesker. Det er en god feststarter, de går lige i benene. Man behøver ikke at være utroligt godt inde i deres musik for at forstå, hvad de laver. Det samme med Knife Party, som er seneste tilføjelse. De er også rimelig tilgængelige”.



Knife Party spiller her til Hard Summer Festival, Los Angeles.

Så festivalen henvender sig ikke kun til de indviede. Hvordan adskiller Corabelle sig ellers fra resten af det elektroniske festivallandskab?
”Vi kommer til at bygge det op omkring meget naturskønne rammer, som er tilføjet en højteknologisk produktion, der vil understøtte hele døgnets rytme. Det er både i opbygningen af scenerne og i deres design, at der vil være noget, der følger døgnets udvikling. Og det går også igen i selve programlægningen. Vi vil starte i den blide ende og så peaker vi sådan sidst på aftenen/først på natten, inden vi til sidst lander igen og får sendt folk hjem med en god og rar fornemmelse. Vi spiller simpelthen solen op”.

Se Corabelles præsentationsvideo her.