Der er forbløffende mange af dem. Bestsellerforfattere. På sociale medier og forlagenes hjemmesider kan det til tider virke som om, at der står ”best selling author” ud for hver anden forfatters navn.

Forklaringen er, at det er blevet meget nemmere at opnå bestsellerstatus i dag, hvor store dele af det samlede bogsalg foregår på nettet. Måske endda lidt for nemt.

I et blogindlæg fortæller Brent Underwood, forfatter og partner i marketingfirmaet Brass Check, om, hvordan han på bare en enkelt dag blev bestsellerforfatter på Amazon, der i 2014 tegnede sig for hele 64 % af bogsalget på nettet.

Alt, det krævede, var et billede af hans fod, tre dollars og et par timer af hans tid:

Trin 1: Skriv en bog
Det er besværligt og tager tid at skrive hel en bog. Gør som Brent Underwood og tag et billede af din venstre fod som forside, kald bogen ’Putting My Foot Down’ og tilføj en enkelt sides indhold med et billede af den anden fod.

Trin 2: Upload bogen på Amazon
Nu skal bogen op på amazon.com. Amazon har mere end 500 kategorier, og hvis man opnår førstepladsen inden for sin kategori, vil der stå ’#1 Best Seller’ ud for bogen, når potentielle købere ser den.

Tricket er at vælge en obskur bogkategori, og på Amazon kan man vælge frit, uanset hvad ens bog i virkeligheden handler om. Brent Underwood valgte ’transpersonal’ og ’freemasonry & secret societies’ til sin bog.

Derefter skal du blot vente på at få godkendt din bog af Amazon, hvilket kan tage et par timer. Næsten alt bliver godkendt.

Trin 3: Sælg tre eksemplarer
Hvis din bog skal blive en bestseller, skal nogen købe den. Men ikke ret mange. I kategorien ’transpersonal’ krævede det tre solgte eksemplarer at opnå en førsteplads – i ’freemasonry & secret societies’ rakte det til en plads som nummer tre.

Sæt prisen på din bog lavt og få tre venner til at købe den. Brent Underwood fik kun overtalt en enkelt, så de to andre eksemplarer måtte han selv investere i.

Amazons bestsellerliste opdateres konstant. På den måde kan en bog opnå bestsellerstatus i få timer ad gangen, og i obskure kategorier er konkurrencen begrænset.

Trin 4: Skriv på din LinkedIn-profil, at du er bestsellerforfatter
Opdater dine profiler på de sociale medier med titlen ’bestsellerforfatter’. Husk at tage et screenshot af bogen med det lille ’#1 Best Seller’ ikon.

Brent Underwoods eksperiment var et forsøg på at vise, hvor udvandet begrebet bestsellerforfatter er blevet. Både på grund af Amazon, men også fordi forfattere og forlag køber deres egne bøger i kassevis for at få dem på eksempelvis New York Times’ prestigefyldte bestsellerliste ifølge Forbes.

I USA tilbyder en række firmaer at hjælpe forfattere ind på bestsellerlisterne for helt ned til 1.000 dollars – eller knap 7.000 kr. Det kan betale sig, fordi en plads på bestsellerlisten opfattes som et kvalitetsstempel af forbrugerne, og dermed vil salget af den pågældende bog sandsynligvis stige betragteligt.

Men problemet er, at begrebet ifølge Brent Underwood er blevet meningløst, fordi der føres meget begrænset opsyn med bogsalget, hvilket gør det nemt at svindle sig til en plads uden at blive opdaget.

Herhjemme har der også været flere eksempler på, at bestsellerlister bliver manipuleret. I 2010 skrev Politiken, at forlag kunne købe sig ind på bestsellerlisten hos WHSmith i Kastrup Lufthavn. En plads på bestsellerlisten i lufthavnens boghandler kunne være forskellen på en årsomsætning på 200.000-400.000 kr. og mere beskedne 40.000-50.000 kr. for en bog ifølge avisen.

Og i 2015 skrev Kristeligt Dagblad, at boghandlerkæden Arnold Busck manipulerer med dens bestsellerlister, der bl.a. bliver trykt i Politiken og Berlingske, for at få et bredere udsnit af butikkernes bogudvalg med på listen. Arnold Buscks direktør indrømmede, at dens lister ikke udelukkende var baseret på salgstal, men på "objektive kriterier".

"Listen afspejler salget i vores butikker, men vi er også nødt til at sikre en balance i titlerne," sagde direktør Helle Busck Fensvig til Kristeligt Dagblad i den forbindelse. Bl.a. frasorterer Arnold Busck årbøger som 'Svikmøllen', jumbobøger og Kraks kort, der har høje salgstal i visse perioder.

I boghandlernes brancheorganisation Boghandlerforeningen oplyser direktør Bo Dybkær, at man ikke har indtryk af, at forlag kan købe sig til pladser på bestsellerlisterne i Danmark, eller at listerne er udsat for manipulation, som man har set det hos Amazon og på flere udenlandske bestsellerlister.

"Med forbehold for den redigering Arnold Busck laver på deres lister, har jeg indtryk af, at de danske bestsellerlister er lavet på basis af kassedata (antal salg registreret i kasseapparaterne hos boghandlerne, red.)," siger han.

LÆS OGSÅ: Tidligere praktikant afslører ’sexistisk og syg’ arbejdskultur på Christiansborg i ny bog

LÆS OGSÅ: 21-årige Thomas Korsgaard om sin romandebut: “Det er en kæmpe fuckfinger til dem, der ikke gad at høre på mig”

LÆS OGSÅ: 15 bøger du skal læse inden du fylder 30 år