George Clooneys seneste film 'Surburbicon' er sat i 1950'ernes forstads-Amerika, hvor de racemæssige spændinger får hvide, 'blue bloods' amerikanere til at skæve mere og mere skeptisk til deres sorte naboer.
En tematik, der måske i virkeligheden ikke ligger så langt fra Trumps Amerika i dag.
Manuskriptet til 'Surburbicon' blev oprindeligt skrevet af Coen-brødrene (Burn After Reading, Fargo, The Big Lebowski m.fl.,red.) og sendt til George Clooney i 1999, men skuespilleren og instruktøren har udtalt, at han med vor tids racemæssige spændinger i tankerne mente, at manuskriptet først nu var aktuelt.

George Clooney er instruktøren bag ’Suburbicon’. Til venstre ses Matt Damon i rollen som den tilsyneladende sørgende ægtemand Gardner.

Den tanke kan Kristian Handberg godt nikke genkendende til. Han er Postdoc på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab med retro-kultur og 1950'erne som særlige fokusområder, og ligesom George Clooney mener han også, at der er flere og flere paralleller mellem 1950'erne og i dag.

"Mange af de reaktionære holdninger, som vi troede var passé, har pludselig vist sig ikke at være det alligevel. Samtidig må man sige, at velfærdssamfundet og dets rettigheder, som vi i mange år har taget for givet, i langt højere grad er til diskussion i dag end de var for blot få år siden."

'Suburbicon' har premiere i biograferne d. 7. december 2017.
Se traileren her:

Fascination af en tid, vi genkender

Foruden Matt Damon og Julianne Moore i filmens bærende roller, så har årtiet 1950'erne en næsten ligeså bærende rolle i filmen. Det er et årti, der gennem de sidste par år er mere og mere hyppigt brugt som baggrundstæppe for film og TV-serier.

"50'erne er blevet interessant, fordi årtiet er blevet genfortolket med tiden. Tidligere var det et årti, som mange opfattede som lidt gråt og kedeligt, men nu opdyrkes der en mytologi omkring 50'erne. Det hænger sammen med, at det er en tid, som både er genkendelig og så alligevel helt anderledes fra verden, som vi kender den i dag. Verden, som vi kender den i dag, er jo i høj grad formet af 50'erne og frem. Når vi tænker tilbage på før 2. Verdenskrig, så er det en helt anden verden. 50'erne kan vi genkende – både når det gælder populærkulturen med musik og film, men også når vi kigger på de store historiske linjer," siger han og peger samtidig på, at interessen også skal ses i lyset af en voksende fascination overfor retro-kulturen.

Genbrugstøj fra bl.a. 50’ernes årti er blevet retro og ’in’, mens de allermest dedikerede retro-50'ere dyrker bakkenbarter, pomadehår og rockabilly-kulturen. Samtidig har den mere klassiske mode med skjorte, habit og revers, der kendetegnede 50'erne og 'Surburbion', også fået en revival.

Oscar Isaac som Bud Cooper i klassisk 50'er habit.

"Den klassiske gode stil – connaisseur-tilgangen om du vil – har vi set blomstre op de senere år. Her er det absolut ikke en billig og genbrugs-kitschet form for retro-stil, som kun ungdommen tilstræber. Her er retro-stilen fra 50'erne gået hen og blevet allemandseje frem for en kultur, der primært blev dyrket af de unge," siger han.

"I dag er 50'erne blevet et kulturelt udtryk, der ikke kun ses i mode, men som også findes i rengøring, bolig og madlavning. I dag findes der jo et hav af retro-kogebøger, mens vi også ser, hvordan 50'erne er rykket ind i boligen igen. Så har du pludselig Imerco, der sælger Bjørn Wiinblad-platter igen, og det er bare et fåtal af talrige eksempler på 50'er-ficeringen, vi oplever i 2017."

Foto: United Internation Pictures | Om filmen 'Suburbicon'

I 1957 er forstaden Suburbicon indbegrebet af den amerikanske drøm med lykkelige, hvide kernefamilier i hver deres villa. Da Nickys mor bliver dræbt under et indbrud, der går galt, begynder den idylliske facade imidlertid at krakelere. Familien plages under overfladen af forræderi, utroskab og afpresning, og den lille Nicky begynder nysgerrigt at udforske de snavsede hemmeligheder og drage faderens autoritet i tvivl.

Endnu aner naboerne intet om problemerne hos Nickys familie. De er meget mere oprørte over, at en sort familie flytter ind i kvarteret …

George Clooney har instrueret denne sorthumoristiske (og ikke i dag mindre aktuelle) historie efter et manuskript af Coen-brødrene blandet med den historiske skandale om en afroamerikansk familie, der brød 50’ernes hvide middelklasseidyl. Som familien, hvis drama udspiller sig i skyggen af naboracismen, ses Matt Damon, Julianne Moore og debutanten Noah Jupe.