I begyndelsen så Mick Øgendahl det mest som noget positivt, at virkeligheden og handlingen i hans tv-serie ’Tomgang’ begyndte at flyde sammen for ham. En følelse af ulykkelig forelskelse i en figur fra serien, var vel ikke det værste, når han netop skulle spille ulykkelig forelsket, tænkte han. Men i maj sidste år, på en biltur fra Fredericia til København sammen med en kammerat, måtte komikeren erkende, at der ikke var mere at grine af.



”Jeg klikkede konstant frem og tilbage mellem den ene og anden virkelighed sådan inden for tre sekunder, tik tik tik tik tik. Det kørte inde i hovedet, at jeg var ulykkeligt forelsket i Mie (Sarah Grünewalds rolle i ’Tomgang’, red). Det var så absurd. Vi var midt i optagelserne, og vi havde et helt produktionshold kørende, men jeg sagde til Michael: ”Du er kraftedeme nødt til at køre mig til psykiatrisk afdeling i Hillerød.”

LÆS OGSÅ: Zach Galifianakis møder Brad Pitt

Mick Øgendahl var ramt af en stressreaktion. Han havde både skrevet manuskript til tv-serien, instruerede og spillede hovedrollen. Derudover passede han sine standup-job og sin familie med tre børn. Som noget af det første, måtte han ringe til sin kone og fortælle, at han ikke vidste, hvornår han kom hjem.

”Jeg vidste bare, at mine børn ikke skulle se mig sådan. Jeg tænkte også på, om jeg overhovedet kom tilbage som komiker. Om nogen ville satse på mig, eller jeg bare var ham, der blev kukkuk.”

LÆS OGSÅ:
Danish Dynamite: Vi kan aldrig toppe virkelighedens doku-soaps

”Der var tre engle, der slog ring omkring mig i form af min kone, Michael og Heide (instruktør Rasmus Heide, som Øgendahl har samarbejdet med på bl.a. ’Blå mænd’, red.). Min kone tog telefon og computer fra mig, og Michael fyrede mig som instruktør og ansatte Heide. Jeg måtte også aflyse nogle standup-job, men bl.a. Frank Hvam trådte til i stedet for.”


Forside-foto: Rasmus Weng Karlsen

Under opholdet på afdelingen og via psykologsamtaler blev han klogere på, hvad der var sket.

”Når man bliver stresset, lukker storhjernen ned. Det er den, der håndterer det rationelle. Når den lukker ned, overtager lillehjernen, og så er det rent lystbetonet. Når man har indspillet nogle scener, hvor man spiller forelsket, siger lillehjernen: ”Det er da dejligt, vi bliver her.” Storhjernen er der ikke til at sige: ”Det eksisterer ikke, det er fiktion.” Derfor bliver det en virkelighed.”

LÆS OGSÅ: Mandefald: Når alt smuldrer

” Måske fordi jeg ikke er uddannet skuespiller, manglede jeg nogle værktøjer til at sige stop. Da vi startede op med ’Tomgang’ igen, var aftalen, at jeg bare skulle prøve at se, hvordan det gik. Jeg fortalte resten af holdet, at jeg havde været indlagt. Jeg kunne lige så godt sige det, som det var, for det ser sgu mærkeligt ud at lukke et produktionshold ned i 14 dage,” siger Øgendahl, der siden har reflekteret over, hvad der fik ham til at presse sig selv så hårdt.

”Når man er komiker, vil man også gerne tages alvorligt. Det med at være sjov er en alvorlig ting, men det bliver det ikke rigtig anset for. Hvis jeg nu også kunne skabe nogle karakterer og lave personinstruktion, så … jeg ville fandeme bare gerne bevise, at det kunne jeg også. Men det kunne jeg så ikke. Måske var det også en eller anden leflen for anmelderne.”



”Jeg har aldrig haft anmeldertække, det skal guderne vide. Det kan jo ikke lade sig gøre, at alle skal kunne lide én, men måske ville jeg alligevel gerne have en anerkendelse fra den side,” siger han om årsagen til sammenbruddet.

LÆS OGSÅ: Grænseoverskridende svensker er det sjoveste på nettet lige nu

I Euromans novembernummer, der er på gaden torsdag 30. oktober, fortæller han åbenhjertigt om sammenbruddet, og hvordan han rejste sig igen, om hævntørsten, der drev ham i de unge år, og hvorfor han tager visse emner op på scenen, selvom han ved, at de ikke er lårklaskende sjove.

Få abonnetment på Euroman her.


Forside-foto: Rasmus Weng Karlsen