Med sine tunge slag fra baglinjen dominerende Björn Borg i sin aktive tenniskarriere verdenseliten, hvor han vandt 11 Grand Slam-turneringer, herunder fem Wimbledon-titler i træk.

Udenfor banen var Björn Borg mester i sex-appeal, som han bragte ind i sporten, der fik unge piger til at flokkes om ham i ungdomsårene. Og senerehen har fået mænd til at vise underbuskekanten med Björn Borgs navn påtrykt.

6. juni fylder tennislegenden 60 år. Det markeres med en tenniskollektion, der bærer navnet 'the Achromatic Collection'.

The Achromatic Collection er en limited edition herrekollektion fremstillet i high-funktion tekstil fra Japan, der både er elastisk, hurtigtørrende og komfortabelt.

Sportskollektionen er designet og fremstillet i Europa og består af en jakke, en polo, en t-shirt, et par shorts, bukser, sokker samt både en lædertaske og sko. Og selvfølgelig ikke mindst et pandebånd - et Björn Borg varetegn fra tennisbanen.

Bag kollektionen står desginer Tony Mareviç. 

"Björn Borg ændrede bogstaveligt tennisspillet. Han revolutionerede toptennis, og ikke alene var han næsten umulig at slå, han havde også en fornemmelse for stil, der stadig holder den dag i dag. Vi tror, at hvis Björn var verdens nummer et i dag, er det sådan her, han ville være klædt. Jeg er meget beæret og glad for, at Björn virkelig kan lide kollektionen," siger Tony Mareviç i en udtalelse.

The Achromatic Collection lanceres på Björn Borgs 60-års fødselsdag, den 6. juni, og sælges gennem udvalgte forhandlere samt på Björn Borgs webshop. Priserne spænder mellem 225 og 4500 kroner.

LÆS OGSÅ: Euroman-klassiker: Björn Borg & John McEnroe

LÆS OGSÅ: Sådan får du sportsikonernes stil

LÆS OGSÅ: Tendenser du bør kende: De 19 mest populære sommersko