Redaktøren for verdens mest berømte skatermagasin, Thrasher, langer i denne uge ud efter berømtheder, der går i t-shirts og hættebluser med magasinets logo.

Han vil gerne slå fast, at der i hvert fald ikke er tale om product placement fra hans side, når Rihanna eller andre verdensstjerner flasher Thrashers letgenkendelige flammebogstaver hen over brystet.

”Jeg har ikke sendt nogen æsker til Justin Bieber og Rihanna eller nogen af de fucking klovner,” siger redaktør Jake Phelps til streetwearmediet Hypebeast .

 

Grunden til, at Phelps er ude at tage afstand til popidolerne netop nu, er, at skateboarding er kommet på mode.

Konstateringen kan forekomme absurd, når man tager i betragtning, at skaterkulturen har trivedes i mange årtier og bare bliver ved med at vokse.

Enhver metropol med respekt for sig selv har minimum én butik, der kun sælger skatertøj og –udstyr. Ja, skateboarding bliver endda en olympisk disciplin til den næste olympiade. Og det er langtfra første gang, at skatertøj og mode trækker inspiration fra hinanden.

Men i disse år, hvor skrædderi og jakkesæt har måttet afgive fashion-førertrøjen til streetwear, har modebranchen i særlig grad forelsket sig i skaternes afslappede og anarkistiske stil.

LÆS OGSÅ: Er denne Vans-klassiker den næste Stan Smith?

For eksempel brugte modebladet Vogue denne sommer en hel uge på at skrive artikler og lave videoer om og med skatere og deres tøj. Der var artikler om skatende berømtheder, der var interview med store skaternavne, og der var en guide til 90’ernes skaterpige-stil. 

Og sidste år bemærkede W Magazine under Londons herremodeuge, at en t-shirt med Thrasher- logo, var en sikker måde at blive foreviget af streetstylefotografer. Ikke uden ironi skrev modemagasinet:

”Nu er det officielt: Du behøver ikke at eje et skateboard – eller for den sags skyld ane, hvordan man står på et – for at tage skaterstilen til dig.”

Det er ikke en ny ting, at modebranchen i sin evige jagt på ny ungdom tager for sig af stiltræk eller garderobeelementer fra diverse rå subkulturer fra rap til black metal.

Og det er en lige så gammel reaktion, at folk, der opfatter sig som ægte repræsentanter for disse subkulturer, forsøger at distancere sig til disse tendenser, så de ikke bliver skyllet med af popkulturens hovedstrøm. For derefter at blive glemt, når inspirationen flyder fra en ny kilde.

I stedt for at vigte sig af at være firstmovere tager de såkaldt ægte skatere derfor også afstand til deres moderigtighed lige nu.

Efter at Vogue havde bedt ham om rådgivning til deres ”Skate Week”, udtalte en anonym skaterfilminstruktør, at ”Vogue er fucking åndssvage. De ved ikke noget om at skate.” 

Thrasherredaktør Jake Phelps. Foto: Getty

Og på samme måde vægrer Thrasher-chefredaktør Jake Phelps, der har været hovedansvarlig for skaterbiblen i over to årtier og skatet det meste af sit liv, sig ved, at hans brand er rullet ind på de bonede gulve og tæt på catwalken.

Angiveligt er Thrasher-t-shirts sågar blevet modellers foretrukne fritidstøj.

Til det har redaktøren en kommentar:

”Fortovet, det er der, du finder the real shit. Blod og hudafskrabninger, kan det blive mere ægte end det?”

LÆS OGSÅ: Johan Hill lancerer Palace-samarbejde med Reebok i årets cooleste reklame 

LÆS OGSÅ: Det afblegede 90'er-hår er tilbage