Hvis du troede, at IKEA-bølgen var overstået, tog du grueligt fejl. Først kom Balenciagas version af den svenske møbelkædes blå indkøbspose, der skabte en sand bølge af IKEA-inspirerede genstande såsom kasketten, masken og støvlen for bare at nævne et par stykker. Og nu er det så blevet tid til IKEA-parfumen.

Her er dog ikke tale om et tredjepartsdesign eller en practical joke, for det er IKEA selv, der har allieret sig med det svenske parfumemærke Byredo, som har fået opgaven at bringe duften ind i IKEA’s møbelunivers.

”Jeg ved, at de fleste menneske har associationer fra når de besøgte deres bedstemors hjem – om det så var hendes parfume, hendes blomster eller hendes madlavning. Duft er en meget vigtig del af hjemmet. Det skaber en fornemmelse af komfort og sikkerhed,” siger Ben Gorham, der er stifter af Byredo.

Parfumekollektionen udkommer først i 2019, og derfor er det endnu småt med detaljer om det kommende IKEA og Byredo samarbejde. Men i en pressemeddelelse antyder IKEA, at møbelkædens populære ’kanelbullar’ kan blive en ingrediens i duftserien.

I pressemeddelelsen skriver IKEA desuden, at man i samarbejdet med Byredo har valgt en ”demokratisk tilgang” til duft. Og det betyder formentlig, at den kommende parfumekollektion kommer til at ligge i et prisleje, hvor de fleste kan være med.

LÆS OGSÅ: Udsalget er startet: Her er 15 ting du ikke må gå glip af

LÆS OGSÅ: Balenciaga vil sælge dig en tennissok med en sål til 4.000 kroner

LÆS OGSÅ: 32 stærke køb til din sommergarderobe