For få år siden ville det have været et meget usædvanligt syn at se publikum til et modeshow på Hotel D’Angleterre klædt i hættetrøjer. Det lod de hiphop-artister og skatere gå med. Men det har ændret sig drastisk i 2016.

En af tidens mest populære streetwear-designere, amerikanske Virgil Abloh, har med sin titel som kreativ chef for Kanye West og sit eget tøjmærke Off White opnået en dominerende rolle i international mode. Og han slår i den grad et slag for hættetrøjen.

”Engang var der couture, men det var der ingen, som gik med – så man opfandt ready-to-wear, og nu dominerer streetwear. I dag er en hættetrøje mere eller mindre den nye blazer,” sagde Virgil Abloh tidligere på sommeren i et interview med magasinet GQ.

Virgil Abloh er en af tidens største fortalere for hættetrøjen og bruger den flittigt i sine kollektioner. 

Den danske designer Reza Etamadi, der er vokset op i københavnske ghettoer, forsøger ligesom amerikaneren, at forene gadetøj med mere traditionelt high end mode. Han har med sit tøjmærke Muf10 opnået voksende opmærksomhed i det internationale billede det seneste års tid. Og det glæder ham, at se hvordan tøj fra han opvækst er blevet legalt i modebranchen.

”Jeg ser hættetrøjer overalt. Både på drenge og piger. Selvom jeg gerne vil have, at Muf10 ikke kun bliver forbundet med sorte hættetrøjer, som vi slog igennem med, holder jeg fast i dem. Andet ville være dumt, ” siger Reza Etamadi.

Det var netop ghettostilen, som blev kombineret med fx læderjakker, pæne frakker og skjorter, som var grundstenen i opbyggelsen af Muf10 og var medvirkende til, at mærket er blevet et billede på tiden.

Under forårets modeuger rundt om i verden var hættetrøjen vidt repræsenteret, både på og uden for catwalksne. Herhjemme viste mærker som Han Kjøbenhavn og Ellen Pedersen hættetrøjer i deres shows, og de blev kombineret med lange frakker, bomberjakker og skjorter blandt publikum.

Hættetrøjen er ikke kun udbredt blandt de fremmeste designere og internationale modefolk. En bred palet af de mest populære internationale brands har alle kastet sig over trøjen i deres efterårskollektion, som netop har ramt butikkerne.

De tæller selvfølgelig de mærker, som altid har dyrket streetwear-stilen, men også pænere mærker som Acne Studios, AMI og Maison Kitsuné har satset solidt på hættetrøjen i år. Det samme gælder for en lang række af danske mærker som Soulland, Wood Wood og Libertine-Libertine.

Streetwear-bølgen ser ud til at blive ved med at vokse, derfor virker det oplagt, at hættetrøjen nu bliver taget ind i modebilledet efter de sidste års mange bomberjakker og sweatpants, som ligeledes stammer fra gademiljøer.

Euroman.dk guider her til 17 forskellige hættetrøjer i varierende farver og prisklasser.

 

Comme des Garcons PlaySweatshirt til 1.955 kr.

Champion Reverse Weave Classic Hoody til ca. 735 kr.

Drole de Monsieur Hoodie NFPM til 1.080 kr.

Fuck art make tees “I’m not” Sweat til ca. 525 kr.

Muf10 Familie F/R Para Hoodie til 1.200 kr.

AMITricolour Logo Hoody til 1.480 kr.

 

Aimé Leon DoreTerry Kanga Hoodie Green til 1.185 kr.

 

Nike X Soulland Everett FZ Hoodie til 730 kr.

Dime Logo Hooded Sweatshirt til 895 kr.

 

Han Kjøbenhavn Concrete Hoodie til 1.500 kr.

Off White Nebraska Hoodie til 3.180 kr.

 

MKI Arm Badge Zip  Hoody til 662 kr.

 

ASOS Oversized Hoodie With Freedom Print til 280 kr.

 

Our Legacy Single Hood til 1.565 kr.

Wood Wood Leonard Hoodie til 1.200 kr.

 

 

 

Trés Bien Raglan Hoody til 1.110 kr.

Soulland Kvitrafn shirt til 1.200 kr.  

LÆS OGSÅ: Han Kjøbenhavn i spidsen for ny tendens: ”Proletarer fra forstæderne er højeste mode”

LÆS OGSÅ: 25 nye sneakers til efteråret

LÆS OGSÅ: Bliv klar til efteråret: 12 køb til den nye sæson for under 5000 kroner