Siden cowboyerne red præmien tynde i det, har denim været en fast til af den klassiske herregarderobe og har aldrig helt mistet grebet i modebilledet. Men lige nu er det mere populært, end det har været længe.

De sidste par års fokus på bærerdygtighed har gjort, at modeverdenen har hentet alle klassikerne tilbage. Her er bomberjakken et godt eksempel på en jakke, der har genvundet stor popularitet og kan findes mange steder i gadebilledet.

Trenchcoaten, baseballjakken og harringtonjakken er andre eksempler på klassiske jakker, der inden for de seneste år har fået sit comeback med deltagelse i de fleste modehuses og anerkendte designeres kollektioner.

Det øgede fokus på holdbare materialer og design, har senest givet en stigende popularitet til tøj, som oprindeligt er lavet til at udføre fysisk arbejde i. Her på euroman.dk skrev vi tidligere på sommeren, om tendensen med arbejder-inspireret tøj. Og til musikfestivalerne, Musik i Lejet og North Side kunne vores kameralinser bekræfte, at slidstærkt bommuld var udbredt blandt de danske mænd.

I denne kategori tilhørere i den grad denimjakken, der allerede har været populær henover sommeren, men ser ud til at blive endnu mere udbredt i løbet af sensommeren og efteråret.

De traditionelle denim-mærker som Levis og Lee holder selvfølgelig fast i adskillige udgaver af jakken, men også efterstræbte mærker som Acne, Our Legacy og Soulland satser på denimjakken. Selv de kommercielle highstreetkæder med H&M og Zara i spidsen har flere denimjakker i sine nye efterårskollektion.

Jakken, der første gang blev produceret i 1870’erne, fulgte lige efter produktionen af de første par jeans nogensinde. Flere virksomheder producerede allerede tøj i denim til arbejdere, men det var Levis Strauss & Co. som skabte den første nittede denimjakke og fik patent på den nye beklædningsgenstand.

Jeans og denimjakker var indtil 1950’erne primært forbeholdt arbejdere, der udøvede et fysisk arbejde, men filmstjerner som Marlon Brando og James Dean var med til at gøre denim til en del af hverdagsbeklædningen for en ung rebelsk del af befolkningen. Og snart begyndte også flere segmenter og ældre generationer at gå i denim, når de havde fri fra arbejde.

Siden da har denim været det mest demokratiske tøj, da mænd og kvinder i alle aldre går i det, men måske også det mest maskuline for mænd at iklædesig. Referencerne til præriens helte og stærke arbejdere giver uden tvivl nogen mandighed.

Og måske er det manden, modebilledet vil have mere frem igen, denimjakken er i hvert fald ikke til at komme uden om dette efterår. Her er en række eksempler på stærke jakker til sæsonen.

Wood Wood Denim Cam Clean Blue Rinse til 1.500 kr.

A.P.C. Veste Jean US til 1.565 kr.

 

Acne Studios Who mid vint til 2.195 kr.

 

Nudie Jeans Billy til 1.000 kr.

Levis The trucker jacket til 849 kr.

Gosha Rubchinskiy Jeans Jacket til 3.575 kr.

Lee Rider Jacket til 899 kr.

 

AMI Denim Jacket with shearling til ca. 2.530 kr.

H&M Skjortejakke I denim til 349 kr.

Han Kjøbenhavn Base Jacket til 3.000 kr. 

Soulland Shelton Denim Jacket til ca. 1.200 kr.

Won Hundred Fourteen til 1.600 kr.

Weekday Tender til 575 kr.

Maison Kitsuné Western Jacket til 2.830 kr.  

LÆS OGSÅ: Supreme klar med ny kolletion

LÆS OGSÅ: De 6 vigtigste tendenser fra årets modeuge i København

LÆS OGSÅ: 11 favoritter fra H&M’s nye efterårskollektion