Et af streetwears berømteste brands er i krise.

Nikes Jordan Brand har ifølge investeringsinstitutionen Morgan Stanley præsteret ”meget værre end forventet,” på det seneste. Det skriver Business Insider.

”Risikoen er, at det er et tegn på, at Nike har et hidtil utænkeligt ’brandproblem’ med sit Jordan Brand,” fortsætter advarslen.

Business Insider citerer også Dick Johnson, administrerende direktør for den amerikanske sportstøjskæde Foot Locker, der siger, at ”salget af visse Jordan-modeller er sløvet betragteligt sammenlignet med salgstallene gennem historien.”

Utænkeligheden i, at Nikes underbrand, der primært er kendt for sine basketstøvler, men efterhånden også producerer en række andre ting, såsom tennissko i samarbejde med Roger Federer, fodboldstøvler i samarbejde med Neymar og spilledragter til Michigans universitets footballhold, skulle være i knæ, kommer af, at det er svært at forestille sig Nike uden Jordan.

Ja, det er simpelthen svært at forestille sig streetwear uden Jordan. Michael Jordan var ikke bare sin tids suverænt bedste basketball-spiller, han var også en karismatisk reklamesøjle for såvel Chicago Bulls som for Nike. På som uden for banen var hans optræden velkoreograferet, og han var forud for sin tid med sit engagement i udviklingen og promoveringen af Air Jordan fra 1984 og i dens mange, mange generationer fremefter.

Skoene var med til definitivt at gøre veldesignet sportstøj til modeobjekter og statussymboler for teenagere verden over. Objekter, som folk i bogstavelig forstand ville slå ihjel for, som det skete i 1989 i en famøs hændelse, hvor en ung dreng kvalte en jævnaldrende for at få hans Air Jordans.

Næsten alle skoene, der blev designet i Jordans aktive år som basketspiller (1984-2003) er ikoner i deres egen ret, og når de igennem årene er blevet sendt tilbage i handelen i strategisk begrænsede portioner, er de som regel blevet revet væk.

Men nu tyder noget altså på, at efterspørgslen er ved at nå et mere almindeligt leje. Hvad det skyldes, kan der kun gættes om.

Måske er Michael Jordan ved at være så fjern for dagens basketballfans, der måske bedre kan identificere sig med Lebron James og Steph Curry. Måske hænger det, som Highsnobiety foreslår, sammen med, at basketstøvler som sådan ikke er i høj kurs blandt nutidige sneaker-kunder, der foretrækker de mere strømlinede profiler, som løbesko og klassiske tennissko giver. Eller måske hænger det ganske enkelt sammen med konkurrenten Adidas, der med sine Ultra Boost, sine NMD og sine Yeezys har fortrængt Jordan-mærket og Nike fra førstepladsen fra listerne over bedst sælgende sneakers.

Selv om Jordan-brandet har en stor arv at trække på, er det helt store spørgsmål, om genudgivelser og prestigiøse samarbejder i det lange løb kan trække læsset i ræset mod sneakermarkedets andre mærkers nyskabelser.

LÆS OGSÅ: Klar til klodsede sneakers: Her er Yeezys bud og 15 alternativer

LÆS OGSÅ: 13 eksempler: Derfor er modebranchen vild med din gamle fodboldtrøje