Daniel Wellington er et elegant og ikke mindst populært armbåndsur, og man kunne forledes til at tro, at Daniel Wellington er manden bag armbåndsuret. Men det er han ikke. Manden bag er svenske Filip Tysander.

Efter gymnasiet tog Filip Tysander på den uundgåelige dannelsesrejse. Han endte i Australien, og her mødte han Daniel Wellington. En umanerligt velklædt englænder, der bar et Rolex-ur, men med en traditionel Nato-rem. Tysander var tryllebundet af designet og tog idéen med sig hjem til Sverige. Den blev dog i første omgang lagt i skuffen, og istedet færdiggjorde han sin uddannelse.

I 2011 var Filip Tysander 26 år, nyudklækket økonom med to entreprenørprojekter, der aldrig kom godt fra start, i ryggen. Men han havde trods alt fået skrabet noget, der ligner 200.000 svenske kroner sammen. Og dem smed han alle sammen efter sin idé.

Det blev til et kontor i en kælder i Uppsala. Her designede Tysander det velkendte DW-logo i Photo Shop. Han ville lave et eksklusivt ur, som folk havde råd til at købe.  

Alle gode gange tre skulle også vise sig at være en realitet, for det klassiske armbåndsur endte med at blive en kæmpe succes. I løbet af to år havde virksomheden en omsætning på mere end 22 millioner kroner. Urene koster mellem 1.000 og 1.500 kroner stykket. En prisklasse, der gør uret tilgængeligt for de fleste.  

De 200.000 svenske kroner, det hele begyndte med, har i mellemtiden forvandlet sig til en omsætning på 1,1 milliarder kroner sidste år og 6000 butikker i 75 lande fra Østrig til Aruba. 

Det har blandt andet givet den nu 31-årige svensker Stockholms dyreste lejlighed til den nette sum af 83 millioner kroner. Men vi taler altså også 418 kvadratmeter med privat pool oven på det nye Hotel Continental i Stockholm.  

Campfires and tales as old as time. (Photo via @davehoph) #DWPerfectMatch #DanielWellington

Et billede slået op af Daniel Wellington (@danielwellington) den

She craves the breaking waves. (Photo via @chelseaerwinphotography) #DanielWellington

Et billede slået op af Daniel Wellington (@danielwellington) den

Where to next? (Photo via @gabano_officiel) #DanielWellington

Et billede slået op af Daniel Wellington (@danielwellington) den

Opskriften på markedsføringssuccesen skal ifølge Tysander findes gennem Instagram, fortæller han til Veckans Affärer. Daniel Wellington-uret har i skrivende stund 2,3 millioner følgere på det sociale medie.

Profilen er fuld af dragende billeder. Et inviterende morgenmadsbord, korngule svenske marker og kvinder i badetøj. Fælles for alle billederne er, at det enkle armbåndsur optræder på ethvert af dem.

Instagram var en nem og direkte måde at få fat i potentielle kunder på. Et billede akkompagneret af hashtagget #danielwellington når snildt op på flere end tusind likes, og således fik Tysander hurtigt en skare af ambassadører over hele verden. Til sammenligning har Rolex 1,6 millioner følgere.

Det siges, at virkelighedens Daniel Wellington end ikke aner, at han og hans alternative Rolex-ur har været muse til et svensk millioneventyr.

”En del af mig vil gerne tage kontakt til Daniel Wellington og forklare, hvad der er sket. Men samtidig vil jeg ikke vække den sovende bjørn. Skulle min inspiration pludseligt dukke op på mit kontor, så gemmer jeg mig under skrivebordet,” siger Filip Tysander til Veckans Affärer.