banner image

Få 3 numre af EUROMAN for kun 99 kr. Spar 109 kr. 

BESTIL HER

Mode-cheferne: 11 jakker du ikke kan komme udenom i 2016

I år bliver gadebilledet en blanding af nyt og gammelt. På den ene side søger vi tilbage til de gode gamle dage og hiver fat i det, vi ved fungerer. Modsat bliver der også eksperimenteret med nye materialer, hvor mere og mere fra sportsverdenen bliver hevet ind i kollektionerne. 

”Bomberjakken er en klassiker, der igen er umulig at komme udenom. Det er den perfekte allroundjakke, der kan fungere både til sommer og vinter. Den kommer i korte og lange udgaver og kan bruges af unge, gamle, moderigtige og de mere forsigtige,” siger Nikolaj Nielsen, der er ejer og designchef hos Won Hundred.


Astrid Andersen Bomber Jacket til 3.899 kr. 

Bomberjakken bliver ikke den eneste populære jakke med rødder i militæret i år. Ifølge kommunikationschef hos CIFF (Copenhagen International Fashion Fair) vil militæret endnu engang fylde i modebilledet.

Zara Lang bomberjakke til 649 kr. 

”Jeg tror meget på klassiske militærjakker som peacoaten og trenchcoaten. De har allerede været meget fremme, men det fortsætter.”

Årets mest sikre jakkevalg ser midlertidigt ud til at blive den klassiske uldfrakke med to eller tre knapper og en åben udskæring, som stort set alle producenter satser på.

”Uldfrakkerne var stort set det eneste, som solgte denne vinter, og sådan bliver det også til næste år, er jeg sikker på,” siger Martin Vestphael, der er ejer af herretøjsbutikken Wardrobe 19. 


Won Hundred Ludwig Spring Tan til 3.000 kr. 

Euromans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen, er enig i betragtningen:

”Jeg vil til enhver tid foretrække en lang og klassisk uldfrakke frem for en skal- eller dunjakke. Jeg kan godt se, at det andet er praktisk, men de giver slet ikke det samme velklædte og elegante udtryk.”

Generelt er det en meget enig branche, når det kommer til valget af overtøj. De klassiske jakker går nemlig i tråd med 70’erne som inspirationskilde. Et årti, der hyldede det velklædte udtryk. 


Weekday Jaque Trench til 1.000 kr. 

”Vi har en uskreven regel om, at tendenser dukker op med ca. 10 års mellemrum. Ligesom sidste år er 70’erne den dominerende inspirationskilde i år, og det passer meget godt med, at det sidste var fremme omkring '95 og '96,” siger Frederik Lentz Andersen. 


Thom Browne Peacoat til 17.150 kr. 

Selvom vi igen i år tager fat i det velkendte, ser vi selvfølgelig også nogle nye strømninger, hvilket især kommer til udtryk i nye farver, materialer og snit. 

Mest interessant bliver det, når vi kigger på størrelsen af overtøjet, der går i to retninger: helt kort eller for stort. 

”I år ser vi en tydelig tendens med korte jakker. Med og uden krave og med lynlås eller knapper. Vi ser dem i høj grad erstatte blazeren, da de er uformelle, men stadig pæne. Jeg tror, at det er de færreste mænd, der kan lide at se for pyntede ud,” siger Frederik Lentz Andersen. 

Næsten alle store modehuse og populære designere har da også korte jakker i forskellige materialer i deres nye forårskollektioner.


Wood Wood Cedric jacket til 2.500 kr.  

Også når det kommer til materialerne og farverne, sker der noget nyt i forhold til sidste år.

”Jeg har set mange helt lette bomberjakke i silke og sågar også i velour samt tynde bommuldsjakker med krave. I år kommer der også mere farve på tøjet. Direkte print fylder stadig ikke så meget, men jeg ser flere broderinger på overtøjet,” siger Mads Emil Grove Møller.

A.P.C. Woodstock Vest til ca. 2.600 kr. 

Mens de korte jakker bliver kortere, bliver de klassiske uldfrakker større og løsere. Ifølge eksperterne er det en naturlig følge af 70’er-bølgen.

Mads Emil Grove Møller forklarer, at det er en tendens i modebilledet, at jakker og frakker godt må hænge lidt på skuldrene og i virkeligheden være for store. Som han siger, giver det coolness og lidt kontrast til de stumpede bukser, som stadig er populære. 

Hos Wardrobe 19 mærker de også, at kunderne i stigende grad prøver det posede udtryk af.


Ami Half-Lined 2 buttons coat til 4.325 kr. 

”Sidste år var frakkerne ret figursyede, men det går vi lidt væk fra nu. Nu må der godt være lidt mere plads. Jeg tror helt sikkert, at det bliver en udbredt succes,” siger Martin Vestphael.

Og ifølge Nikolaj Nielsen er det er ikke kun de mest moderigtige og eksperimenterende kunder, som kaster sig over de lange uldfrakker.

”De var det store hit denne vinter, og jeg er sikker på, at de også bliver det til næste år. Det er den frakke, der når bredest ud. Den passer til alt fra business- til rock ’n’ roll-stilen, og man kan gå med den 6-7 måneder om året.”


Libertine Libertine Vinyl til 1.499 kr. 

Materialer, som før var forbeholdt boldbanerne, tager i højere og højere grad kampen op med mere traditionelle materialer som uld og bommuld. Det ser vi tydeligt på en stor bunke baseballjakker i nylon, som er røget på markedet i år; Og alle fra Acne, Our Legacy til Ami og Calvin Klein er hoppet med på vognen. 

”Overtøjet bliver mere teknisk. Materialer som nylon og membran bliver mere almindeligt, og vi ser lette jakke i tre lag, som har stærke og holdbare kvaliteter. Og så kommer der endnu flere lynlåse i jakkerne. Jeg tror godt, det kan blive en kommerciel trend,” siger Martin Vestphael. 


MKI Black 30g Nylon Overshirt til 1.050 kr.

Bliver det sportslige udtryk lidt for afslappet, kan man også hoppe i en denimjakke for at give det hele lidt mere kant. Cowboy-favoritten ser ud til at blive en af årets boblere, men står det til Nikolaj Nielsen, skal vi nok se en del til den i årets løb.

”Den klassiske denimjakke med indvendigt for bliver en joker i år. Jeg tror godt, at den kan komme frem og blive smart i en periode, da det vil gå fint i tråd med denims stigende popularitet. Og så er den er god til forår, efterår og tidlig vinter.”


Acne Studios Who ind fray indigo til 2.295 kr. 

Til de rigtig modige har Mads Emil Grove Møller et helt andet bud på årets nye jakkekøb.

”Jeg tror ret meget på pels. Ikke nødvendigvis 100 procent pels. Vi ser både falsk pels og frakker med blot pelskraver. Har man råd til det, ser det rigtig sejt ud.”

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 sko der vil dominere 2016

LÆS OGSÅ: Derfor er svensk mode stærkest i Skandinavien

LÆS OGSÅ: De 3 stærkeste tendenser fra modeugen i København

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok