banner image

Få 3 numre af EUROMAN for kun 99 kr. Spar 109 kr. 

BESTIL HER

Mode-cheferne: ”Smykker til mænd bliver stort i 2016”

De amerikanske hiphoppere og Nik og Jay gjorde det i 00’erne legitimt for mænd i alle aldre at pynte sig med diamantøreringe og lange halskæder. Sidenhen har vi primært grint, når mænd hårdnakket har holdt fast i bling bling-attituden. Men det ser ud til at ændre sig i år. 

Indenfor de sidste år har et stigende antal dominerende modeskabere præsenteret egne smykkekollektioner, og sidste år lancerede folkelige mærker som H&M, COS og Mads Nørgaard smykker til mænd. 

”Det er blevet mere almindeligt for mænd at gå med smykker. I kølvandet på 70’er rock ’n’ roll-bølgen kan vi igen slippe af sted med at udsmykke os mere end tidligere,” siger Euroman og Eurowomans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen. 

Smykkebrandet Shamballa, der laver armbånd til mænd, har i flere år været med til at åbne op for, at mænd kunne gå med smykker igen. Også selvom de henvender sig til et smalt segment med deres pristunge armbånd. 


Trine Tuxen x Mads Nørgaard Necklace til 1.400 kr. 

Hidtil har det da også været en begrænset gruppe af mænd, som tager smykker på, inden de går ud af døren. Der er dem, som holder fast i datterens perlearmbånd, og så er der de mere modige og moderigtige. 

”Jeg tror også, at almindelige mænd vil begynde at gå med smykker. Jeg kan se, at mange producenter satser på forskellige smykker, og der bliver både lavet dyre og billige. Og jeg ved, at kommercielle butikskæder også køber ind," siger Martin Vestphael, der er ejer af herretøjsbutikken i Indre København, Wardrobe 19. 


Maison Margiela Silver Cuff til ca. 2.875 kr.

Armbånd har været relativt udbredt blandt mænd i flere år nu, men Martin Vestphael tror ikke, at det er det eneste smykke, som vinder frem i år.

”Jeg har fundet en helt ny kærlighed for ringe. Jeg gik i lang tid og overvejede det, og så fik jeg endelig købt nogle nye sølvringe, som jeg går med hele tiden. Jeg ser også flere af vores kunder gå med helt enkle sølvringe.”

Halskæderne vil også få et opsving, hvilket understreges af Mads Nørgaards halskæde-samarbejde med smykkedesigneren Trine Tuxen sidste efterår. Og internationale mærker som A.P.C. og Maison Margiela, der satser tungt på smykkesiden, designer begge halskæder, som er inspireret af militærkæder med dog tags. 


A.P.C. Army medallion necklace til ca. 740 kr. 

Helt nye smykkemærker, som primært henvender sig mænd, ser også dagens lys i takt med, at markedet vokser. Heriblandt er danske Alexander Lynggaard, der sidste år startede et smykkebrand i eget navn.

”Inspirationen til mine smykker stammer fra min tid i Los Angeles. I den periode blev smykker til mænd mere og mere populært, og det var fedt at se, hvordan mænd matchede deres smykke med den resterende påklædning. Da jeg kom tilbage til Danmark, lagde jeg mærke til, at der ikke var særlig mange mænd, som gik med smykker, og derfor fik jeg lyst til at kaste mig ud i projektet,” siger Alexander Lynggaard, hvis mors onkel er smykkedesigneren Ole Lynggaard.


Alexander Lynggaard CPH Hope Signet Ring til 1.699 kr. 

Alexander Lynggaard har kunnet mærke en tydelig interesse for hans produkter både på hans egen webshop og i de butikker, han forhandler med.

”Jeg tror, at markedet er stille og roligt på vej frem i takt med, at smykker bliver mere og mere accepteret hos mændene selv og deres kvinder.”

Mads Emil Grove Møller, der er kommunikationschef hos CIFF (Copenhagen International Fashion Fair), går selv med mange smykker. Han tror også på, at smykkerne vil vinde frem blandt mænd, men han har stadig sine forbehold i forhold til de danske mænd.


COS Sterling Silver Ring til 490 kr. 

“Indtil videre tror jeg ikke, at det bliver meget udbredt. Herhjemme er manden primært vant til at gå med ring, hvis han er forlovet. Dog tror jeg, at mænd nu også kan finde en ring på en ferie eller et lommemarked, som kan få betydning for dem.”

Kommunikationschefen bakkes op af Frederik Lentz Andersen som forklarer, hvorfor det trods alt nok vil tage lidt tid, før smykkerne bliver rigtig udbredt blandt danske mænd.

”Mange mænd er bekymrede for at være frontmænd og er bange for at blive grint af. Det kræver da også sin mand at bære smykker, men det kan se virkelig fedt ud.”

Hvis man fortsat er skeptisk over for ædelstene og metaller, så spår modeeksperterne også en god fremtid for den franske kunstnerklud.

”Jeg kan godt forestille mig at halsklude bliver udbredte. Måske ikke meget kommercielt, men de holder og passer godt til cowboystøvlen, som jeg også tror meget på,” siger Nikolaj Nielsen, der er ejer og designchef hos Won Hundred.


Alexander McQueen Silk Scarf til 1.080 kr. 

Kluden, der typisk sender tanker til kreative og kunstneriske miljøer i verdens storbyer, er gennem årene gået op og ned i popularitet, men det er langt fra et nyt fænomen.

Mænd har nemlig udsmykket sig med klude i flere århundreder. Helt tilbage til 1630’erne, hvor den franske konge Louis XIII blev inspireret af militæruniformer fra kroatiske lejesoldater, som han hyrede. Her var en halsklud bundet om soldatens hals en fast del af uniformen. 



All at Sea Long Scarf in Printed Silk til 800 kr.

Kluden blev brugt til at vise soldaternes status. Dvs. at menige havde en klud i bommuld, mens officererne brugte fin silke.

Kluden, som franskmændene døbte cravat (det franske ord for slips), blev forløberen for slipset, og dermed fik vi endnu en klassiker fra herregarderoben, som udspringer fra militæret. 


AN IVY Neckerchief til 199 kr. 

Frederik Lentz Andersen ser også klassikeren komme frem igen og blive en udbredt del af gadebilledet.

”Jeg går meget med mine halsklude igen. Kan man som mand godt lide at pynte sig lidt og give sit udseende lidt kant, men synes at sølv og guld smykker bliver for meget, er halskluden et godt alternativ.”

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 jakker du ikke kan komme udenom i 2016

LÆS OGSÅ: Sneaker-nyt: Wood Wood og adidas slår sig sammen i stærkt samarbejde

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 sko der vil dominere 2016

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok