Modeåret har traditionelt været forskudt, så det tøj, der kommer i butikkerne til efteråret og vinteren, bliver vist i foråret og det tøj, modehusene vil have os til at gå med i foråret og sommeren, bliver vist om efteråret. Men netop den måde at dele modeåret op på ser nu ud til at være på vej ud.

I fredags annoncerede Burberry, at det traditionsrige modehus fra september 2016 skærer sine årlige fire modeshows ned til to, og at tøjet fra disse to modeshows nu vil være tilgængeligt for køberne umiddelbart efter showet.

Burberrys administrerende direktør Christopher Bailey forklarer den nye kurs i en pressemeddelelse:

"Disse ændringer giver os mulighed for at opbygge en tættere forbindelse mellem den oplevelse, vi skaber med vores shows, og det øjeblik, hvor folk fysisk kan udforske kollektionerne selv. Vores shows har gennem noget tid udviklet sig i den retning. Fra live streams og bestillinger direkte fra showet til live kampagner på sociale medier. Dette er bare det seneste skridt i en kreativ proces, der vil fortsætte med at være i udvikling."

Den såkaldte ”se nu, køb nu”-model er blevet kaldt den største omvæltning for modebranchen siden ready-to-wear indtog modeugernes catwalks, og det er ikke kun hos Burberry, at man nu introducerer den nye tilgang til salg og markedsføring af mode – flere andre brands som Vetements, Thakoon og Rebecca Minkoff har inden for det seneste år truffet lignende beslutninger.

For eksempel har Tom Ford også netop aflyst sin planlagte forår/sommer-fremvisning på New York Fashion Week for i stedet vise en efterår/vinter-kollektion i september, som direkte efter showet vil være tilgængeligt for køberne.

"I en verden som bliver mere og mere umiddelbar, er den nuværende model, hvor man viser en kollektion fire måneder før, den bliver tilgængelig for køberne, en antikvarisk idé, som ikke længere giver mening," forklarede designer Tom Ford i forbindelse med ændringerne i en udtalelse til pressen.

"Vi bruger en masse penge og energi på at sætte et event op, der skal skabe begejstring om kollektionerne, inden kollektionerne er tilgængelige for kunderne. Ved at vise kollektionen i det øjeblik, den kommer i butikkerne, kan vi forhindre dette og samtidig tillade den begejstring, der bliver skabt ved et show, at påvirke salget og tilfredsstille vores kunders behov," uddyber han. 

LÆS OGSÅ: De 3 stærkeste tendenser fra modeugen i København

LÆS OGSÅ: Sæsonskifte: 6 nye kollektioner du godt kan glæde dig til

LÆS OGSÅ: Manden på gaden: London