”Rains kuppet på Black Friday.”

Sådan skrev det danske regntøjfirma Rains i går i en pressemeddelelse.

Black Friday er lig med folkelig forbrugsfest til små penge. Rains markedsfører omvendt sig selv som et mærke, der fremstiller moderigtigt tøj til et eksklusivt publikum. Og folkene bag regntøjet er derfor alt andet end tilfredse med, at deres varer i dag kan købes stærkt nedsat i Bilka- og Føtex-butikker.

”Det passer slet ikke ind i vores strategi. Bilka og Føtex udnytter vores brand som lokkemad til Black Friday,” siger administrerende direktør i Rains Jan Stig Andersen, der fortæller, at varerne er havnet i supermarkedsbutikkerne gennem et fupnummer.

Ifølge ham er Rains blevet narret af en mellemhandler, der kontaktede Rains for et halvt år siden med planer om at distribuere deres varer på markeder uden for Europa. Sammen med Rains udviklede han en forretningsplan med en kundeliste på de butikker i de pågældende lande, som han ville sælge deres varer til.

Mellemhandleren købte og betalte derefter et parti varer. Men i stedet for som aftalt at videresælge dem på fjerne markeder lod han en del af dem ende i Føtex og Bilka. Det blev man hos Rains opmærksom på, da man tidligere denne uge så annoncer fra de to supermarkedskæder, hvorefter ledelsen kontaktede Bilka for at få at vide, hvordan det var gået til.

”Da vi ringede til Bilka, sagde de, at det var en leverandør, de har handlet med tidligere. Han er nu gået under jorden. Vi kan ikke få fat på ham,” fortæller Jan Stig Andersen, der ikke vil offentliggøre identiteten på leverandøren, mens Rains overvejer, hvilket juridisk efterspil tillidsbruddet vil få.

Angående Dansk Supermarked, der ejer Bilka og Føtex, og deres rolle i sagen siger han:

”De gør ikke noget ulovligt. For de har købt det af en virksomhed, der ligger i Danmark. Men hvis de vil forhandle vores produkter, hvorfor ringer de ikke til os i stedet for ufine og snirklede parallelimport-metoder. Vi har prøvet at ringe til dem, men de vil ikke have nogen dialog. De svarer bare ”jeres advokat kan kontakte vores advokat.”


Billede: Rains

Hos Dansk Supermarked, der ejer Bilka og Føtex, fortæller de, at de onsdag denne uge bliver kontaktet af Rains, som er kede af, at deres varer er endt hos dem og anmoder dem om at trække varerne tilbage. Dansk Supermarked henviser Rains til deres juridiske afdeling, hvilket er normen i sådan en sag.

I går udsender Dansk Supermarked en officiel udtalelse om sagen:

”Vi har købt Rains-produkter på helt normal og legal vis hos en dansk leverandør, alene med ønsket om at sælge mærkevareprodukter til skarpe priser. Visse mærkevareproducenter ønsker imidlertid ikke, at deres varer sælges til mere konkurrencedygtige priser.”

Endvidere skriver Dansk Supermarked:

”Det undrer os dog, at Rains ligefrem ønsker at begrænse os i at give vores kunder et godt tilbud. Man kan spekulere i motivet herfor, men det er desværre ikke første gang, at en virksomhed griber en lejlighed til at øge deres eget kendskab gennem en forfejlet kritik af helt regulære og gode tilbud, i dette tilfælde i Føtex og Bilka.”

I går sagde Rains-direktør Jan Stig Andersen, at han ville gøre alt, der stod i deres magt for at købe partiet tilbage.

Til det udtaler Kasper Reggelsen, communications consultant hos Dansk Supermarked Group:

”Vi synes, Rains skal henvende sig, hvis de gerne vil tilbagekøbe kollektionen. Det har vi ikke hørt før, men vi synes, det ville være et godt sted at starte.”