Vinteren lakker endelig mod enden, og den første forårssol er allerede begyndt at skinne. 

Det betyder samtidigt, at det er tid til at skifte ud i garderoben og finde det lettere tøj frem. Og selvom de fleste nok venter lidt endnu med at smide uldfrakken op på loftet, så har alle modemærkerne allerede sendt deres nye forårstøj ud i butikkerne.

Vi har i Skandinavien en stærk og respekteret design-tradition med flere internationale topspillere som Acne, Tiger of Sweden, Wood Wood og Soulland. Men vi har også en stor bunke af spirende talenter, som skal sikre den skandinaviske modes fremtid. 

Her følger en gennemgang af syv nye forårskollektioner fra talentfulde og fremadstormende mærker, som alle bør lære bedre at kende.

Capital Goods

 

Det nye danske mærke Capital Goods holder det hele simpelt og uden for mange dikkedarer. De beskriver selv deres tøj som formelt sportstøj og satser på herreklassikere, der oprindeligt stammer fra sportsverdenen. Det handler om den perfekte polo, en pænt-skåret T-shirt og de rigtige materialer, der giver bæren en fornemmelse af kvalitet.


 
Mændene bag Capital Goods drev i forvejen den Østerbro-baserede butik ’Goods’ og fik i 2014 lyst til at lave sit eget tøj. Sidenhen er det gået i den rigtige retning for det kvalitetsfokuserede mærke, der er begyndt at få fat i flere anerkendte, internationale butikker. 



L’Homme Rouge 



Stockholmerne bag det nye svenske mærke L’Homme Rouge har leveret nogle rigtig lovende kollektioner siden begyndelsen. Med deres seneste vinterkollektion beviste de, at målet om at skabe bæredygtigt design med lang levetid ser ud til at lykkes. Designholdet har vist sig gode til at give det klassiske tøj nye detaljer og lidt kant. 



De fortsætter i samme spor med deres nye forårskollektion, som er inspireret af Californien og Bauhaus-bevægelsen i 1930’erne, hvilket kommer til udtryk i tøjets detaljer og farver. Selvom svenskerne holder designet relativt afdæmpet, er de ikke bange for at bruge print. Kollektionen indeholder da også flere printede skjorter, som er håndmalet af deres designer Jonatan Härngren. 



Nosomnia 



Nosomnia er startet på Nørrebro af Jonas Bier og designeren Ida Van Gaever med et mål om at lave et dansk tøjmærke, som ikke ligner noget eksisterende. De tager fat i velkendte silhuetter som bomberjakker, poloshirts og sweatshirts, og vender det på hovedet. Deres valg af materialer, broderinger og helt særlige detaljer giver et frisk pust til den danske modebranche. 



Deres nye forårskollektion er tydeligt inspireret af geometriske figurer, som gennemsyrer designet enten i form af broderinger eller lommedetaljer. Den grønne farve går igen gennem hele kollektionen. Det er modigt af dem at holde fast i en så markant farve i stedet for at satse på en bredere farvepalet. Designet er specielt og meget nutidigt med sine mange referencer til sportens verden. 



Haik



Når skandinavisk design bliver rost rundt i verden, refereres der oftest til dansk og svensk mode - og Norge spytter da heller ikke stærke modemærker ud på samlebånd, men Haik kan noget helt noget særligt. 



Haik er et designkollektiv
startet i 2011 af tre nordmænd, som samarbejder med forskellige skandinaviske kunstnere og designere, hvilket har resulteret i alt fra sko- og solbrilledesign til kunstværker og installationer. 



Den nye forårskollektion viser da også deres meget kunstneriske tilgang til tøjdesignet, som er fyldt med forskellige print. Nordmændene lader sig især inspirere af naturens farver, og giver det udødelige camouflage-print et frisk pust. 

Halo 



Det danske sportstøjmærke Newline, der har en baggrund i de danske specialstyrker, har slået sig sammen med butiksejeren Rasmus Storm og sportstøj og sneaker-eksperten Malkit Singh og sammen skabt Halo. Det er tydeligt for enhver, at Halo har militæret som den store inspirationskilde og hylder Newlines oprindelse. 



Det sammensatte brands anden kollektion er netop landet i de udvalgte butikker. En kollektion, der tager tidens fascination af tøjstøj til det næste niveau og leverer tøj, der er lavet til aktivt brug, men også passer ind i hverdagens mere formelle rammer. 



All At Sea 



For de to grundlæggere har det været vigtigt at gøre silke moderne igen og mere anvendeligt i hverdagen. Silken har altid haft noget luksuriøst over sig, og den følelse tager danske All At Sea til sig og skaber en række anvendelige elementer som pyjamas, skjorter og halstørklæder. 



Pyjamas-sættet og halstørklæder var grundstenen i opstartsfacen i 2014, men til dette forår har de også lavet almindelige T-shirts, poloer og trøjer. Her får silken selskab af cashmere, men førstnævnte er dog stadig dominerende. Designet er enkelt, mens materialer og print hiver det endelig resultat op på et lovende niveau. Med silkehalskludens stigende popularitet rammer All At Sea tiden rigtig fint.


 
CMMN SWDN 



De er ikke helt nye og præsenterer allerede sine nye kollektioner under modeugen i London. CMMN SWDN klinger dog endnu ikke bekendt hos mange danskere, men fortjener bestemt anerkendelse. Det svenske mærke er startet i 2012 af parret Saif Bakir og Emma Hedlund, som begge har arbejdet for andre modehuse og senest for Kanye West. 



70’erne er tydelige i den nye forårskollektion, som viser en solid kombination af helt korte jakker og for store frakker. I stil med landsmændene fra Acne og Our Legacy leger CMMN SWDN med det klassiske og tilføjer detaljer som skæve lommer, ¾ bukser og kunstneriske print. De første år af mærkets relativ korte levetid lover godt for fremtiden, og måske får Skandinavien snart endnu et mærke, der kan lege med de helt store internationale spillere. 

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: ”Smykker til mænd bliver stort i 2016”

LÆS OGSÅ: Sæsonskifte: 6 nye kollektioner du godt kan glæde dig til

LÆS OGSÅ: Derfor er svensk mode stærkest i Skandinavien