Der vil altid eksistere kønsstereotype fordomme om mænd og kvinder. En af de mest almindelige er den om, at mænd ikke kan lide at shoppe. Men hvor nogle fordomme måske har mere hold i sandheden end andre, holder denne altså ikke stik. Tværtimod faktisk.

Det synes i alt fald at være konklusionen på en større britisk undersøgelse med over 1.000 deltagende mænd. Undersøgelsen, der er foretaget af engelske Shoppercentric, der beskæftiger sig med forbrugerisme og forbrugertendenser, slår ret tydeligt fast, at antagelsen om, at mænd som oftest har et anstrengt forhold til det at shoppe, er misforstået.

En misforståelse, der kan skyldes flere ting, men hvor en af de væsentligste grunde ifølge undersøgelsen synes at være, at mandens shopping-behov sjældent bliver mødt i de klassiske tøjbutikker. For mens en stor tøjbutik fuld af tøj, som det kan tage timer at trevle igennem, for mange kvinder er en drømmeeftermiddag, er det for mange mænd lidt af et mareridt.

Mænd vil, ligesom kvinder, gerne have et stort udvalg, men det skal være afslappet, let at skabe sig et overblik og ikke nødvendigvis tage flere timer ad gangen.

Fri for anmassende ekspedienter
Det er netop overskueligheden, letheden og det store udvalg af tøj, der gør online shopping-sites til en vinder hos mændene. Med Zalando træder du teknisk set ind i en online tøjbutik med et udvalg af internationale og danske brands, som ikke engang den største tøjbutik på Strøget kan hamle op med. Men hos Zalando er det gjort nemt at skabe sig et overblik, alt imens man er fri for den anmassende ekspedient lige på den anden side af prøverumsdøren.

Craig Ryder, engelsk ekspert i forbrugertrends, udtaler i engelske Retail Week, at online-shopping tiltaler mænd, fordi det både er afslappende og giver manden følelsen af selv at være i kontrol. Noget kunne tyde på, at han har ret. Ifølge den store britiske undersøgelse shopper mændene faktisk hyppigere på nettet, end kvinderne gør. Mens 54 % af mændene i undersøgelsen browsede efter tøj på nettet med et par dages mellemrum, gjaldt dette kun for 47 % af de adspurgte kvinder.

Jeremy Langmead, chefredaktør på Mr. Porter – den mandlige pendant til Net-a-Porter – udtaler i samme artikel, at mændenes online-shoppingvaner også adskiller sig fra kvindernes på andre områder. Hans oplevelse er, at mændene i større grad vil have specifikke informationer om det tøj, som de køber, ligesom de har behov for at se tøjet i en kontekst. Altså hvordan vil T-shirten se ud, hvis man sætter den sammen med en blazer og et par mørke jeans?

Det er disse elementer, som Zalando har taget til sig på deres herresite. Her præsenteres de enkelte stykker tøj med specifikke informationer, mens andre billeder viser en model iført tøjet, men nu sat sammen med andre beklædningsgenstande.


Modeblogger, model og instagrammer, Anthony Bogoan, er her stylet med items fra Zalando af Euromans egen moderedaktør, Frederik Lentz Andersen.

Langmead mener, at vi i fremtiden vil opleve, at online-shopping indretter sig mere og mere efter den mandlige shopping-psyke.

For selv om kvinderne måske fortsat lægger flere penge, når de shopper tøj, haler mændenes forbrug hastigt ind på kvindernes. Og som undersøgelsen peger på, forbliver manden ofte en loyal kunde, når han først har fundet en butik – online såvel som fysisk – han godt kan lide at shoppe i.