Top Gear er tilbage med nye ansigter som erstatning for Clarkson-trioen og har netop afrundet sit tredje afsnit i den nyeste sæson. Så hvordan er de kommet fra start?

Skal man tro på de dalende seertal, ser det ikke ud til at være gået efter BBC’s plan. Her meldes der om et historisk lavpunkt for det populære tv-program med 4,5 mio. engelske seere på premiereaftenen - det laveste tal i 10 år.

De tal giver Top Gear-vært Chris Evans dog ikke meget for, hvilket kommer til udtryk på hans Twitter-konto. Her har han erklæret noget, der kunne ligne åben krig mod alle Top Gear-’haters’. Om tallene skriver han:

“Førstedagsmålinger af Top Gears seertal har aldrig været mere irrelevante. Nogle medier foretrækker tilsyneladende at leve i fortiden.”

Her henviser Evans blandt andet til BBC's webafspiller, iPlayer, som får seertallet til at stige løbende.

Så med seertal, der ikke er helt til at stole på, og en arrig tv-vært, der ville Twitter-angribe os, såfremt vi prøvede at udlede noget af dem, har vi kastet et blik på noget mere essentielt i denne forbindelse: Det nye Top Gears underholdningsværdi. Og her er historien lige så udsvingende som Evans’ hang til brug af caps lock.

Vi starter ved en af solstrålehistorierne. Den tidligere ’Venner’-stjerne, Matt LeBlanc, har charmeret sig ind på mange, og han virker umiddelbart som den bedre halvdel i det nyfundne tv-ægteskab. Han fremstår relativt afslappet, men selv mange års skuespillererfaring har svært ved at veje op for det ofte stive manuskript.

Ved hans side finder vi så værtsparrets mindre opmuntrende nytilkommer. Føromtalte Chris Evans, der på mange måder er LeBlancs absolutte modstykke, har fået en hård medfart af fans verden over. Primært går kritikken på, at Evans er en anelse højrøstet.

Det er da også en realitet, der synes svær at benægte. Hele programmet igennem virker han faktisk så overbegejstret og højrøstet i sin jagt på klapsalver, at man mistænker ham for at være Jan Gintberg i rødhåret forklædning.

Tredje afsnit af Top Gear har netop høstet rosende ord fra anmeldere og fans med den primære begrundelse, at Chris var tildelt mindre tid foran kameraet. Av.
Tid til en solstrålehistorie mere, og den skal findes ved det utroligt flotte filmmateriale, tv-holdet har formået at kreere.

Billederne er nemlig bedre end nogensinde i programmets historie, og generelt tyder det på, at der ikke er blevet sparet på noget som helst i denne 23. sæson af Top Gear. Et faktum, der også gør sig gældende i de mange gæsteoptrædener, programmet jævnligt forsøges spicet op med.

Indslagene har i de forgangne uger også fået hug af seerne for at være ude af kontekst.

Hvorfor skulle LeBlanc og Evans for eksempel konkurrere om at komme først til Blackpool i en trehjulet, og det virker iscenesat i en sådan grad, at den halvanstrengte kemi mellem LeBlanc og Evans aldrig formår at løfte det.

Dog ser det ud til forbedring med det tredje afsnit af Top Gear. Man må da også være fair over for det nye koncept. Top Gear er fortsat et af BBC's mest populære programmer målt på seertal og forsøger i øvrigt at løfte en umenneskeligt tung arv, efter at nærmest guddommelige Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond forlod (nogle mere frivilligt end andre) BBC. Som The Guardian præcist skriver om Chris Evans:

“En masse mennesker på vejene hader ham allerede og giver ham fingeren, imens de håber på, at han kører galt. Ikke så meget på grund af hvem han er, men på grund af hvem han ikke er.”

Hvis man har svært ved at leve med Evans’ Top Gear, er der dog snart godt nyt. Jeremy Clarkson og hans to tro følgere er nemlig tilbage til efteråret.
Her bytter de tre Top Gear-godfathere Dunsfold, Surrey ud med en bredere, international scene, hvor de besøger 11 forskellige lande med et stort telt, som de vil sende fra. Første afsnit er allerede fastsat til at lade sig udspille i Johannesburg, Sydafrika grundet trioens store popularitet netop det.

Det er Amazon, der står bag de tidligere Top Gear-værters nye programserie. Og de har valgt at skyde en enorme mængde penge ind i satsningen. 45 mio. kroner har tv-holdet eftersigende at lege med per afsnit - det er over fire gange så meget, som de havde at gøre godt med under BBC’s ledelse.

I øvrigt slipper Clarkson og hans følgeskab for at tweete om seertal, som Chris Evans så ihærdigt har gjort indtil nu. ‘The Grand Tour’ er nemlig ikke - i modsætningen til Top Gear - underlagt nogle regler, der kræver at disse tal nogensinde offentliggøres.

Det er endnu usikkert, hvornår serien er klar til udsendelse, men optagelserne startede i oktober sidste år, hvorefter studieoptagelserne efter al sandsynlighed bliver produceret i juli. De fleste spekulationer løber på, at serien er klar til efteråret, hvor flere øreblødende tidligere Top Gear-fans, nok skal stå klar til at give holdet en varm velkomst.

Programmet kan ses på Amazon Prime, der koster omkring 800 kr. for et årsabonnement.

LÆS OGSÅ: Englands grønneste taxa er en Lamborghini

LÆS OGSÅ: Se Mathias Zanka Jørgensens auto-cv

LÆS OGSÅ: 308 GTI en overtændt og køreglad hidsigprop