2003 Peugeot 307, sort. Projektleder hos Novo Nordisk og medical adviser hos Reputation.

Min første bil var en brugt Peugeot 307, som stod i Jylland. Jeg var kørt over med min far for at få en prøvetur, og egentlig var jeg ikke helt oppe at ringe over den, men nu havde vi jo kørt hele turen, og min far var taget med, så jeg havde ikke, hvad der skulle til for at springe fra.

Desværre, for det var en gedigen lortebil. Pærer og lygter gik i ét væk, og styrearmene blev ved med at drille. Jeg mindes også, hvordan jeg som en sand novice vaskede fugleklatter af den med en skuresvamp og bagefter nægtede ethvert kendskab til, hvor de mærkelige runde ridser kom fra, da min kæreste spurgte.

2006 Suzuki, kongeblå. Starter som selvstændig foredragsholder, skribent og ernæringsekspert – bl.a. hos ’Go’ morgen Danmark’ på TV 2.

Min start som bilist er i det hele taget skamfuld. I 2009 købte vi vores anden bil i form af min mormor og morfars Suzuki Wagon R. De var simpelthen blevet for gamle. Jeg kunne få den billigt, men det er hævet over enhver tvivl mit mindst stolte biløjeblik.

Det var ligesom at stå op og køre bil. Man kunne ikke tage et sving i den uden at føle, at den væltede. Jeg tror aldrig, jeg har kørt i den uden at bære meget store solbriller, og når jeg havde kundemøder, parkerede jeg langt væk.

En af dem, jeg mødtes med, var min senere ven og kollega Claus Holm. Vi skulle mødes over en frokost på Skovriderkroen nord for København. Samme dag var mit sidespejl faldet af, og jeg havde tapet det på, og så kom jeg ellers der iført solbriller og cottoncoat i en Wagon R. Jeg glemmer aldrig Claus’ ansigt, da han så mig stige ud. 

2009 Ford Mondeo stationcar, grå. Foredragsholder, ernæringskonsulent, kogebogsforfatter og fast madmand på ’Go’ morgen Danmark’.

I 2010 havde jeg for alvor fået fart på mine foredrag, så jeg solgte min Wagon og købte en brugt Ford Mondeo. Det var gennem en forbindelse, jeg havde til Ford i Nykøbing Sjælland. Jeg husker, at han sagde til mig, at den var god til at køre ligeud.

Jeg forstod ikke helt, hvad han mente, men det opdagede jeg, da jeg de følgende år begyndte at køre rigtig mange kilometer. 200.000 på tre år for at være helt nøjagtig.

Det var Ford’en god til, og den var også bedre end Suzuki’en til at dreje. Det er en god, solid cruiser og den første bil, jeg har været glad for. Min far har altid været Ford-mand og kørt et par Escort’er, så det var stort for mig at få en Ford – måske også med min tidligere bilpark in mente.

2013 Audi A5 Sportback, blå, og derpå tre identiske sorte A5 Sportbacks. Vært på ’Madmagasinet’ på DR1, vært på ’Go’ appetit’ og ’Bitz’ store kur’ på TV 2. Forskningschef på Herlev Hospital, foredragsholder og kogebogsforfatter.

Ford’en var også den første bil, hvor jeg virkelig blev klar over, hvor stort værditab en bil har. Jeg kørte selvfølgelig ekstremt mange kilometer, men tabet fik mig til at overveje, hvad man ellers kunne få. Derfor begyndte jeg at lease. Først en blå Audi A5 Sportback, som blev min første helt nye bil. Den var ekstremt lækker at komme over i – meget veludstyret, komfortabel og sikker.

2015 Audi Q7 3.0 TDI, hvid. Forskningschef, foredragsholder, kogebogsforfatter og designer af spisestellet Bitz.

Alt imens jeg kørte A5, ændrede min familiesituation sig, så nu har jeg en stor, sammenbragt familie at transportere – to voksne og i alt fire børn. Det kræver plads, og derfor skiftede jeg sidste år til den nye Audi Q7.

Jeg fik den første, der kom til landet, og nu har jeg så lige byttet den til en ny. Det er en fremragende bil både til familieture og til arbejdet, som stadig består meget i at køre landet rundt og holde foredrag.

Den er ekstremt funktionel, og jeg nyder, hver gang jeg sætter mig ind den. Jeg tror aldrig, jeg bliver typen, der kører sportsvogn – ja, nu er jeg selvfølgelig ikke fyldt 40 endnu, men jeg vil egentlig helst ikke køre i en alt for prangende bil, så jeg tror, jeg bliver i Q7’eren et pænt stykke tid. 

LÆS OGSÅ: Se Jesper Buchs auto-cv: ”Når man køber en Lamborghini, forpligter man sig til at være sød overfor drenge, der vil tage billeder af bilen eller sidde i den”

LÆS OGSÅ: Mercedes 600: Superskurkenes yndlingsbil

LÆS OGSÅ: Tesla snart klar med model, der klarer over 600 kilometer på en opladning